پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رييس کارگروه کشاورزي ستاد توسعه زيست فناوری عنوان کرد: صدور مجوز مصرف بیش از ۱۰۰ محصول تراریخته در اروپا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45320
دوشنبه، ۱۱ شهریور، ۱۳۹۸ | 14:40

رييس کارگروه کشاورزي ستاد توسعه زيست فناوری عنوان کرد: صدور مجوز مصرف بیش از ۱۰۰ محصول تراریخته در اروپا

رييس کارگروه کشاورزي ستاد توسعه زيست فناوری با اشاره به انتشار مطالب دروغ در مورد محصولات تراریخته در کشور از قبیل ممنوعیت مصرف تراریخته ها در اروپا اظهار داشت: مخالفت‎ها با محصولات تراریخته غالبا به دلیل نبود شناخت از این فناوری است. اگر مردم در ابتدا آموزش ببینند و با تراریخته آشنا شوند، نظر مثبتی نسبت به آن خواهند داشت.

به گزارش دیده بان علم ایران به نقل از مرکز اطلاعات بیوتکنولوژی، دکتر محمدعلی ملبوبی، استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‎فناوری که در سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی سخن می گفت با تاکید بر لزوم آگاهی بخشی عمومی در مورد محصولات تراریخته اظهار کرد: مهندسی ژنتیک یک فناوری رو به رشد هم در کشورهای توسعه یافته و هم در کشورهای در حال توسعه است. در سال گذشته میلادی ۲۶ کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا محصولات تراریخته را کشت کردند. اینکه گفته می‎شود محصولات تراریخته در اروپا ممنوع هستند دروغ است. بیش از صد رخداد تراریخته در اروپا مجوز دریافت کرده است. کشورها با توجه به شرایط اقلیمی و نیاز خود انتخاب می‎کنند که چه محصولی را بکارند و این شامل محصول تراریخته هم می‎شود.

این چهره تاثیر‎گذار بیوتکنولوژی گفت: ۱۷ میلیون خرده کشاورز با کشت محصولات تراریخته از مزایای آن بهره‎مند شده‎اند. محصولات تراریخته تا کنون ۹ میلیارد دلار ارزش افزوده ایجاد کرده است.

وی درباره ارتباط محصولات ارگانیک و تراریخته تشریح کرد: ارگانیک طبق تعریف، محصولی است که بر انسان، خاک و به طور کلی اکوسیستم تاثیر سوئی نداشته باشد. در تولید محصولات ارگانیک در حد امکان از مواد طبیعی استفاده می‎شود؛ اما به تدریج استثناهایی پیش آمد که از کودهای مصنوعی هم استفاده کنند. در سال ۱۹۹۸ بیانیه‎ای صادر شد که طبق آن محصولات تراریخته نمی‎توانند ارگانیک باشند. این بیانیه بیشتر جنبه سیاسی داشت تا علمی. به این ترتیب محصولات ارگانیک به عنوان جریان اصلی ضد تراریخته شناخته می‎شوند.

وی افزود: دکتر پاتریک مور از موسسان صلح سبز معتقد است سیاست‎های صلح سبز جنایت علیه بشریت است. صلح سبز به عنوان یکی از مخالفان سرسخت فناوری به ویژه فناوری‎های زیستی، مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته شناخته شده است. مواضع این سازمان همواره در مجامع علمی معتبر مورد انتقاد بوده است. در سال ۲۰۱۶ گذشته ۱۰۷ نفر از برندگان جایزه نوبل از صلح سبز خواستند که به مخالفت با تراریخته‎ها پایان دهد.

به گفته ملبوبی محصولات تراریخته بیش از ۲۲ سال است که در سراسر جهان مصرف می شوند. این محصولات به مقدار زیادی به کشور ما نیز وارد می شوند. پیشرفت مطالعات در سطح جهان نشان داده است که نگرانی ها در مورد تراریخته‎ها بی مورد است اما همین نگرانی ها در کشور ما باعث تأخیر در تولید ملی شده است.

وی تاکید کرد: طبق یک فرضیه غلط شرکت های چند ملیتی هزینه‎ها را برای تولید محصولات تراریخته زیاد می‎کنند تا به این ترتیب تولید این محصولات را در انحصار خود نگه دارند! لازم است آگاهی بخشی عمومی نسبت به محصولات تراریخته افزایش یابد تا مردم با شنیدن اطلاعات نادرست دچار تشویش نشوند و تولید ملی محقق شود.

گفتنی است در تعریف IFOAM از محصول ارگانیک، سالم بودن محصول ذکر نشده و بنیان‎گذاران محصولات ارگانیک مدعی نیستند که محصولات ارگانیک سالمتر هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. رضا گفت:

    متاسفانه سرکردگان تراریخته به اساتید برجسته بیوتکنولوژی را نا آگاه می خوانند و این خود نشان می دهد که اینها همه در حوزه تراریخته منفعت دارند و شرکت های متعدد یا در تجارت محصولات تراریخته دست دارند و طبیعی است با حقیقت مقابله می کنند در حالی که منتقدین تراریخته از اساتید برجسته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک هستند و دقیقا با مقالات و مستندات علمی خطرات تراریخته را بطور علمی معرفی می کنند با انتشار اسناد از فساد درون کمپانی های تراریخته اینک مشخص شده اینها چقدر به مردم دروغ گفته اند

سرخط خبرها