- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

دو فیزیک پیشه ایرانی، برنده جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک شدند

نیکتا فخری و علیرضا مرندی، فیزیک پیشگان ایرانی موسسه فناوری ماساچوست (MIT) و موسسه فناوری کالیفرنیا موفق به کسب جایزه دانشمند جوان اتحادیه بین المللی فیزیک محض و کاربردی (IUPAP) شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر فخری، استایار دانشکده فیزیک MIT به دلیل نقش موثرش در به کارگیری اصول ترمودینامیک در سیستم های زیستی غیرتعادلی و در افزایش آگاهی ما از فرایندهای غیرتعادلی در مقیاس مولکولی و ارتباط آن با دینامیک سیستم ها در بزرگ مقیاس” جایزه دانشمند جوان ۲۰۱۹ کمیسیون فیزیک بیولوژیک آیوپاپ را دریافت کرده است. فخری تحصیلات کارشناسی خود را در دانشگاه صنعتی شریف گذرانده و در سال ۲۰۱۱ دکتری خود را در دانشگاه رایس آمریکا به پایان برده است. وی پیش از پیوستن به هیات علمی دانشگاه MIT دوره پسادکتری خود را در دانشگاه گوتینگن گذرانده است.

علیرضا مرندی، استادیار دانشکده مهندسی برق و فیزیک کاربردی موسسه فناوری کالیفرنیا(کلتک) هم به پاس نقش موثرش در فوتونیک غیرخطی و به طور ویژه محاسبات پیشگامانه اش با استفاده از شبکه نوسانگر پارامتری اپتیک، جایزه دانشمند جوان سال ۲۰۱۹ اتحادیه بین المللی فیزیک محض و کاربردی در فیزیک لیزر و فتونیک را مشترکا با محققی از موسسه INRS-EMT کانادا دریافت کرده است.

مرندی که دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران و تحصیلات دکتری در دانشگاه استنفورد به پایان برده، پیش از ملحق شدن به هیات علمی موسسه فناوری کالیفرنیا در سمتهای مختلف در موسسه ملی انفورماتیک ژاپن، دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه های دالبی آمریکا فعالیت داشته است.

انتهای پیام