- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

واردات پنج میلیارد دلاری تراریخته ها به رغم تولید صدها رخداد تراریخته در کشور/ رییس انجمن ایمنی زیستی: در تحقیقات مهندسی ژنتیک ۲۰ سال از بخش اجرا جلوتریم

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی با اشاره به ۱۱۳ برابر شدن سطح زیرکشت تراریخته ها در ۲۳ سال اخیر و تولید صدها واریته تراریخته و ویراسته (ویرایش ژنتیکی شده) در مراکز علمی کشور خواستار اقدام فعال تر ستاد توسعه زیست فناوری برای رفع موانع تجاری سازی محصولات تراریخته و ویراسته در کشور شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر بهزاد قره یاضی که در افتتاحیه سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی در سالن همایش های رازی سخن می گفت از پنبه، برنج و سیب زمینی تراریخته به عنوان سه گونه تراریخته آماده تولید انبوه در کشور یاد کرد و اظهار داشت: با رهاسازی پنبه تراریخته که میانگین تولید آن چهار تن – نزدیک به دو برابر عملکرد پنبه معمولی – است و تنها نیاز به یکبار سمپاشی دارد می توان رونق را به منطقه مکران بازگرداند و از واردات ۹۰ هزار تنی پنبه به کشور که البته آنها هم تراریخته هستند جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه امروز در کشور با پدیده خشکی مواجه ایم و نه خشکسالی، خاطرنشان کرد: علاوه بر مشکل آب که بر اساس شاخص های علمی با کمبود مطلق آب مواجه هستیم در ۱۰ ماه نخست سال ۹۷ حدود ۱۰ هزار و ۱۰۸ تن آفت کش به صورت آماده مصرف و هشت هزار و ۵۴۱ تن به صورت تکنیکال به کشور وارد کرده ایم.

رییس انجمن ایمنی زیستی در ادامه به برخی شاخص های امنیت غذایی کشور اشاره و خاطرنشان کرد: سالیانه تا ۱۶ میلیاردغذایی دلار محصولات غذایی آماده مصرف وارد کشور می شود و بیلان تجارت غذایی ایران، منفی است. بیش از ۹۰ درصد روغن نباتی و علوفه و خوراک دام کشور وارداتی است و یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج دنیا هستیم.

وی تصریح کرد: ۵۵ درصد کالری مصرفی کشور وارداتی است و این در حالی است که پنج میلیارد دلار از واردات غذایی کشور طی ۱۰ سال گذشته را محصولات تراریخته تشکیل می دهد. به عنوان نمونه از ۸٫۹ میلیون تن ذرت دامی وارداتی در سال ۹۷ حدود ۷٫۵ میلیون تن تراریخته بوده است.

قره یاضی در ادامه با اشاره به روش های کلاسیک، مدرن و مولکولار اصلاح نباتات گفت: مهندسی ژنتیک یکی از تکنیک های ملکولی اصلاح نباتات است که امکان تولید محصولات تراریخته با صفات برتر را فراهم کرده است..

رییس انجمن علمی ایمنی زیستی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۹۱٫۷ میلیون هکتار از اراضی زراعی دنیا زیر کشت محصولات تراریخته رفته و تعداد ۷۰ کشور دنیا از سال ۱۹۹۶ تاکنون محصولات تراریخته را رسما پذیرفته اند و ۱۲۰ کشور دیگر نیز مصرف کننده این محصولات هستند. تنها شش کشور از جمله پرو، بوتان، ماداگاسکار، الجزایر و ونزوئلا رسما مصرف تراریخته ها را ممنوع کرده اند.

وی با اشاره به ۱۱۳ برابر شدن سطح زیر کشت تراریخته ها در ۲۳ سال اخیر گفت: طی این سالها در مجموع ۲٫۵ میلیارد هکتار از اراضی دنیا به کشت تراریخته ها اختصاص یافته است.

دکتر قره یاضی با اشاره به مزایای محصولات تراریخته از قبیل تولید واریته های مقاومت به علف کش و آفات یا تولید برنج متحمل به خشکی که در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی دنبال می شود اظهار داشت: تنها در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی صدها رخداد تراریخته و ویراسته بدیع و کم نظیر تولید شده که مراحل مختلف آزمایش را می گذرانند و البته همه این محصولات بر اساس چالش ها و نیازهای کشور طراحی و تولید شده اند.

مرجع ملی ایمنی زیستی با ابراز تاسف از این که در حوزه مهندسی زنتیک بخش اجرا در کشور ما بیست سال از بخش پژوهش عقب تر است گفت: توان استفاده کاربردی بلافاصله از فناوری های جدید مبتنی بر مهندسی ژنتیک و ویرایش ژنومی در محققان کشور وجود دارد و از ستاد توسعه زیست فناوری انتظار می رود برای رفع موانع تجاری سازی محصولات تراریخته و ویراسته اقدام فعال کند.

انتهای پیام