جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

کلانتری: علم هراسی و توهم توطئه، اصلی ترین مانع پیشرفت زیست فناوری در کشور است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45308
یکشنبه، ۱۰ شهریور، ۱۳۹۸ | 15:08

کلانتری: علم هراسی و توهم توطئه، اصلی ترین مانع پیشرفت زیست فناوری در کشور است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین چالش حوزه زیست فناوری در کشور را علم هراسی و توهم توطئه معدودی افراد عنوان کرد که از طرق مختلف از جمله از طریق رسانه ملی تلاش دارند با ارائه اطلاعات غلط مردم را علیه دانشمندان این حوزه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر عیسی کلانتری که در افتتاحیه سومین همایش بین المللی بیوتکنولوژی در سالن همایش های رازی سخن می گفت با اشاره به وجود استادان برجسته و محققان توانمند و انبوه دانشجویان جوان در حوزه زیست فناوری مهمترین چالش این حوزه در کشور را علم هراسی و توهم توطئه معدودی افراد عنوان کرد که از طرق مختلف از جمله از طریق رسانه ملی تلاش دارند با ارائه اطلاعات غلط مردم را علیه دانشمندان این حوزه قرار دهند.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی نامناسب کشور که کمتر از یک سوم متوسط بارندگی جهان و دو برابر متوسط تبخیر جهان را دارد و از لحاظ خاک قابل کشت هم وضعیت بسیار بدی دارد اظهار داشت: برخی تلاش دارند با جلوگیری از کاربرد روش های اصلاح نباتات از جمله مهندسی ژنتیک محصولات ارگانیک را در مقابل آنها قرار دهند در حالی که کاملا واضح است که با توجه به شرایط کشور امکان تامین.
۱۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی مورد نیاز کشور از طریق کشت ارگانیک یعنی عدم استفاده از کود و سم به هیچ وجه وجود ندارد و حتی یک سوم نیاز کشور را هم نمی توان با کشت ارگانیک تامین کرد و مطمئنا از تبلیغات خود علیه محصولات غیرارگانیک نقشه های دیگری در سر دارند.
وی
با بیان اینکه منابع آب‌ شیرین کشور به سرعت در حال کم شدن است و ما ناچاریم برای جبران این کمبود به سمت آب‌های لب شور و شور برویم، گفت: کشور محدودیت‌های زیادی برای تولید به خصوص در بخش کشاورزی و حتی حفظ محیط‌زیست دارد و امروز دیگر روش‌های معمولی اصلاح نباتات پاسخگوی نیاز ایران نیست و باید از روش های جدید اصلاحی از جمله مهندسی ژنتیک استفاده کرد..
کلانتری با اشاره به این که طبق استانداردهای بین المللی هر کشوری باید حداکثر ۴۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف کند اظهار داشت: در کشور ما بیش از ۲۰ سال است که بالای ۱۰۰ درصد آب تجدید پذیر خود را مصرف می‌کنیم.
و اگر چاره ای از نظر علمی پیدا نشود به زودی تمام منابع آب‌های زیرزمینی خود از دست خواهیم داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اقدامات عده ای علم هراس که فارغ از سیستم علمی کشور با توهم توطئه به مخالفت با مهندسی ژنتیک برخاسته اند گفت: در اواخر دهه ۱۳۶۰ که ریاست سازمان آموزش و تحقیقات کشاورزی را برعهده داشتم سال ها بود که ایران با سازمان بین المللی
CGIAR که موسسه ای بین المللی در زمینه تحقیقات کشاورزی است ارتباط داشت و از سال ۱۳۵۲ حق عضویت سالانه پرداخت می کرد. در چند سال اخیر عده ای برای کوبیدن بیوتکنولوژی در کشور مدعی شده اند که ارتباط با این سازمان در زمان مدیریت من ایجاد شده و این موسسه هم با همکاری بنیاد راکفلر به وجود آمده و راکفلر صهیونیست است پس دانشمندان بیوتکنولوژی ایران همگی بازیچه صهیونیست ها هستند!!
این در حالی است که CGIAR زیر نظر بانک جهانی است و مثل بسیاری از سازمان های بین المللی حمایتهایی از بنیادهایی مثل راکفلر، بیل گیتس و … به این موسسه صورت می گیرد.
کلانتری تاکید کرد: توطئه واقعی فعالیت همین افراد است که تلاش دارند ایران را عقب مانده نگه دارند و از جامعه بیوتکنولوژی کشور می خواهم خطر این جریان را که بازدارنده توسعه مهندسی ژنتیک در کشوراست به عنوان یک نگرانی جدی مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه با برخورداری از انبوه جوانان مستعد در کشور در زمینه جبران عقب ماندگی های علمی مشکلی نداریم اظهار داشت: نباید اجازه دهیم در اثر فعالیت های دشمنان قسم خورده پیشرفت بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در کشور، سیاستمداران و سازمان هایی مثل رسانه ملی در مقابل جامعه علمی قرار بگیرند.

کلانتری با اشاره به هجمه سنگینی که علیه یکی، دو دانشمند برجسته زیست فناوری کشور به عنوان مدافعان جدی مهندسی ژنتیک در کشور صورت می گیرد از انجمن های علمی خواست با توجه به وجود اساتید و محققان فراوان در این حوزه بلندگوهای متعددی برای دفاع از بیوتکنولوژی در کشور داشته باشند تا تصویر واقعی این فناوری ها هر چه بهتر به جامعه نشان داده شود.
.
وی با اشاره به کارشکنی هایی که علیه عضویت ایران در معاهده پاریس می شود اظهار داشت: دولت ایران پیشنهاد کرده تا سال ۲۰۳۰ در صورت ادامه تحریم ها ۴ درصد و در صورت رفع تحریم ها ۱۲ درصد از میزان تولید کربن کم کند که مخالفان این تعهدات را مانع توسعه کشور می دانند در حالی که تعهدات معاهده پاریس – که حدودا معادل ۷۲ میلیون تن است – به مراتب کمتر از الزامات قانونی خود مااست. طبق قانون برنامه ششم توسعه باید تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۳۲ میلیون تن و براساس دستورات رهبری باید ۷۳۲ میلیون تن – حدود ۴۱ درصد – کاهش تولید کربن داشته باشیم..

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: مهمترین تهدید برای زیست فناوری کشور اقدامات افراد شانتاژکار و فیلم های آن چنانی است که کم از صدا و سیمای ما پخش نمی شود و باید تلاش کنید با اقدامات اجتماعی سیاسی، تبلیغات منفی و توهم توطئه ای را که از سوی برخی به آن دامن زده شده خنثی کنید.
سومین همایش بین المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران صبح یکشنبه به مدت سه روز در محل سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران گشایش یافت.
به گزارش دیده بان علم ایران در این همایش که با سخنرانی دکتر عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست افتتاح شد حدود هزار و ۲۰۰ نفر از متخصصان برجسته، دانشمندان، مسئولین و مدیران ارشد سازمان های مختلف، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مختلف مرتبط با زیست فناوری کشورمان و همچنین محققانی از کشورهای خارجی شرکت دارند.
طی این همایش بین المللی که تا ۱۲ شهریورماه جاری ادامه دارد بیش از هزار مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاشت درخت به یاد پایه‌گذار فقید بیوتکنولوژی کشاورزی ایران

رییس اداره نظارت و ارزیابی غذاهای ویژه: غیرتراریخته‌ها هیچ حسن و مزیتی نسبت به محصولات تراریخته ندارند

بیانیه مشترک انجمن های تخصصی حوزه علوم زیستی و کشاورزی در انتقاد از کارزار رسانه‌ای تحریف مصوبه اخیر مجلس

مخالفت قاطع انجمن های علمی با بندهای الحاقی به برنامه هفتم:ممنوعیت کشت تراریخته ها، ضدمنافع ملی و تهدیدکننده امنیت غذایی کشور است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها