- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در کشور

دستیار رباتیک جراح قلب تپنده در آزمایشگاه تحقیقاتی رباتیک دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ساخت این ربات در قالب برنامه‌ همکاری‌های بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دکتر مهدی توکلی از دانشگاه آلبرتا انجام شده است.

دکتر حیدرعلی طالبی، رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ویژگی‌های این ربات گفت: این ربات می‌تواند همزمان با ضربان قلب حرکت کند تا بتواند به جراح در انجام دقیق جراحی کمک کند و امکان دیدن تصاویر برای جراح راحت‌تر باشد.

دکتر ایمان شریفی، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی دانشگاه امیرکبیر و همکار طرح با اشاره به حضور شش دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این طرح گفت: جراح می‌تواند از راه دور و با استفاده از جوی استیک (دسته) ربات را هدایت کند تا بتواند جراحی دقیق و ظریفی را انجام دهد.

در جراحی‌های ترمیمی، قلب باید خون را از قلب تخلیه و به دستگاه دیگری که کار قلب را انجام می‌دهد، منتقل کند. چنین اقدامی خطر بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد؛ از این رو این ربات همزمان با ضربان قلب حرکت می‌کند.

این ربات دستیار می‌تواند تمام حرکات قلب را تقلید کند و با قلب جلو و عقب شود. این دستگاه علاوه بر جراحی قلب، می‌تواند در جراحی‌های قفسه سینه و داخل شکم بکار گرفته شود. این دستگاه در دو نسخه ساخته شده است که ورژن قدیمی‌تر، بزرگتر و ورژن جدید کوچکتر است.

شریفی افزود: هر ربات تا پنج درجه آزادی عمل دارد و دو بازوی رباتیک در کنار هم می‌توانند تا ۱۰ درجه آزادی عمل داشته باشند. تاکنون بیش از ۳۰ مقاله از این کار تحقیقاتی منتشر شده است.

رییس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دستگاه مراحل تحقیقاتی خود را با موفقیت به پایان رسانده و در صورت حمایت‌های مالی می‌توان آن را در مرحله کلینیکی به کار گرفت.

انتهای پیام