جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

کشف تصادفی آنتی بیوتیکی قوی در مخاط بینی!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4513
جمعه، ۸ مرداد، ۱۳۹۵ | 13:53

کشف تصادفی آنتی بیوتیکی قوی در مخاط بینی!

عادت انگشت کردن در بینی و خارج کردن مخاط آن که در برخی جوامع، تابویی ناراحت کننده تلقی می شود شاید عادت چندان پسندیده و سودمندی نباشد اما محققان دانشگاه توبینگن ان قدر خوش شانس بوده اند که با بررسی مخاط نه چندان خوشایند داخل بینی، میکروارگانیسمی با قابلیت تولید آنتی بیوتیکی جدید پیدا می کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، آنتی بیوتیک حاصل از باکتری شناسایی شده جدید موسوم به Staphylococcus lugdunensis  قادر به نابودی باکتری استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین(MRSA) است که نسبت به آنتی بیوتیک‌های معمول مقاوم است.

 این کشف به درمان‌های قدرتمند جدید برای عفونتهای باکتریایی مشکل ساز و خطرناک منجر شده و در عین حال همچنین نشان دهنده پتانسیل بدن انسان برای تولید ترکیبات فوق العاده موثر و قوی در از بین بردن باکتری‌های مقاوم است.

دانشمندان تلاشهای بسیاری را در جهت یافتن راهی برای مبارزه با باکتریهای مقاوم به درمان انجام داده اند و حتی به جستجو در خاک و کف اقیانوس ها نیز پرداخته‌اند اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان راه حل مبارزه با این باکتری‌های سمج را در بدن انسان مخصوصا چربی‌ها و مواد لزج و چسبناک داخل بینی جستجو کرد.

محققان دانشگاه توبینگن در حالیکه مشغول تلاش در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل دیرینه بودند، موفق به کشف باکتری جدید شدند. در حدود ۳۰ درصد از تمام انسانها دارای باکتری این باکتری در بینی خود هستند.

جالب این جاست که محققان در حال تلاش برای پیدا کردن یک آنتی بیوتیک جدید نبودند، اما به صورت اتفاقی موفق به یافتن همان چیزی شدند که سالها در پی آن بودند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نجات بیماران از عفونت‌های استخوانی مرگبار با سامانه هوشمند محققان کشور

نخستین «دستگاه تشخیص عوامل عفونت و تعیین آنتی‌بیوتیک» در کشور راه‌اندازی شد

درمان ورم استخوان با داربست نانویی حاوی آنتی بیوتیک در کشور

ابداع ترکیب دارویی درمان عفونت استخوانی توسط دانشمند ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها