جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی می شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:45115
دوشنبه، ۳۱ تیر، ۱۳۹۸ | 13:48

مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی می شود

رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پیگیری تاسیس مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی در دانشکده خبر داد و گفت: مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی هم به همت بخش خصوصی در مساحتی بالغ بر ۱۶۰ مترمربع راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر همایون کتیبه با بیان این‌که فارغ التحصیلان این دانشکده در بسیاری از صنایع و معادن داخلی و خارجی مشغول به کار هستند، افزود: همچنین فارغ التحصیلان این دانشکده به عنوان عضو هیات علمی در بسیاری از دانشگاه‌های داخلی و خارجی مشغول به تدریس و تحقیق هستند.

وی اظهار کرد: سطح علمی دانشجویان این دانشکده در جایگاهی است که بسیاری از دانشگاه های اروپایی، آمریکایی و استرالیا خواهان فارغ التحصیلان ما هستند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: این دانشکده با بخش های مختلف معدنی کشور ارتباط دارد. همچنین فارغ التحصیلان این دانشکده در حوزه های عمرانیِ مرتبط با مباحثِ مختلف مهندسی زمین، سد سازی، اکتشاف و استخراج نفت و راه سازی نیز مشغول به فعالیت هستند.

دکتر کتیبه افزود: این دانشکده با بسیاری از شرکت های بخش خصوصی و دولتی قرارداد دارد و برنامه داریم که این فعالیت ها گسترش یابد.

وی با بیان اینکه قدم های بسیار مثبتی در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه برداشته شده است، گفت: در حاشیه فضای فیزیکی دانشگاه با همکاری بخش خصوصی، «کافه معدن» در حالِ راه اندازی است.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: این کافه پس از راه اندازی بستری برای ارتباطات فعالان در حوزه معدن خواهد شد.

ایجاد مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی در دانشکده

دکتر کتیبه از ایجاد مرکز نوآوری معدنی و صنایع معدنی در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبرداد و گفت: این مرکز در مساحتی بالغ بر ۱۶۰ مترمربع راه‌اندازی می شود که قرار است بخش خصوصی احداث این مرکز را برعهده گیرد.

وی عنوان کرد: تیم‌های تحقیقاتی در این مرکز استقرار می‌یابد تا بتوانند ایده‌های خود را مطرح و زمینه تولید و تجاری سازی ایده‌های خود را ایجاد کنند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: همچنین قرار است در برج فناوری دانشگاه، شتاب‌دهنده معدنی ایجاد کنیم که در این شتاب‌دهنده ایده‌های مطرح شده در مرکز نوآوری دانشکده بررسی می‌شود و درصورت به نتیجه رسیدن ایده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود.

دکتر کتیبه تصریح کرد: در کافه معدن و مرکز نوآوری دانشکده محدودیت پذیرش نداریم، به نحوی که پذیرش در این مراکز تنها مختص دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیست؛ بلکه اگر فردی ایده‌ای داشته باشد و ایده وی پس از ارزیابی‌ها به تصویب برسد، می‌تواند در این مراکز فعالیت کند.

وی عنوان کرد: این دانشکده در طرح ملی میدان نفتی دارخوین نیز همکاری تنگاتنگی دارد.

راه‌اندازی مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی در دانشکده

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: برنامه داریم مرکز اصالت‌سنجی سنگ‌های قیمتی را نیز در این دانشکده راه‌اندازی کنیم که این مرکز مسئولیت بررسی و صدور گواهی‌نامه برای سنگ‌های قیمتی را بر عهده خواهد داشت.

دکتر کتیبه اضافه کرد: در حال حاضر مراکز معتبر و شناخته شده در سطح دانشگاهی در این زمینه بسیار کم است.

وی با بیان اینکه دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تلاش دارد ارتباط خود را با صنعت تقویت کند، گفت: با تقویت این ارتباط بستر فعالیت‌های دیگر دانشکده نیز فراهم می‌شود.

طراحی و ساخت دستگاه منحصر به فرد توسط دانشجوی دکتری دانشکده

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: توسط دانشجویان دکتری این دانشکده دستگاه تست مقاومت سه محوری و خزش طراحی و ساخته شده است که در آزمایشگاه مکانیک سنگِ این دانشکده در حال بهره‌برداری است.

دکتر کتیبه عنوان کرد: تست های مربوط به این دستگاه انجام شده و این دستگاه هم اکنون فعال است.

وی اضافه کرد: این دستگاه در بسیاری از مطالعات مکانیک سنگی مانند سدسازی، راه سازی و تونل سازی مورد استفاده است.

توجه بخش دولتی به دانشگاه‌ها بیشتر شده است

رئیس دانشکده مهندسی معدن ومتالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کر: باتوجه به فضای تحریمی که در کشور حاکم است، گرایش بخش خصوصی و دولتی به دانشگاه ها افزایش یافته است.

دکتر کتیبه افزود: در کشور ما نیروی انسانی از پتانسیل و توانایی زیاد برخوردار است، اما این توانایی‌ها عمدتاً بالقوه است و برای اینکه این توانایی‌ها بالفعل شود، باید بستر لازم را آماده کنیم که یکی از بسترها ارتباط صنعت و دانشگاه است.

وی تاکید کرد: یکی از دلایل عدم شکل گیریِ کاملِ ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور این است که نگاه عمده صنعت ما به خارج بوده است، اما به دلیل تحریم و هزینه‌های زیاد ارزی اکنون این مراکز علاقه دارند با دانشگاه‌های کشور ارتباط برقرار کنند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این راستا دانشگاه‌ها نیز باید بستری را فراهم کنند تا پاسخگوی نیازهای صنایع باشند.

کتیبه عنوان کرد: بنابراین باید سیستم دانشگاه‌ها چابک شود تا قادر باشیم سریع‌تر جوابگوی نیازهای صنعت باشیم.

وی ادامه داد: در دانشگاه صنعتی امیرکبیر زیرساخت‌های خوبی، همانند برج فناوری، ایجاد شده که بتوانیم در زمینه ارتباط با صنعت فعالیت‌ها را تسهیل کنیم.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: صنعت به خصوص بخش خصوصی به دنبال ارتباط با دانشگاه‌ها است، اما تحمل بوروکراسی‌های اداری را ندارند و اگر نتوانیم سیستم را فعال و چابک کنیم، نمی‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم.

برنامه‌ریزی برای کاهش وابستگی دانشکده مهندسی معدن به بودجه‌های دولتی

کتیبه افزود: یکی از اهداف دراز مدت ما در دانشکده مهندسی معدن این است که تا حد زیادی وابستگی خود به بودجه دولتی را کاهش دهیم چراکه بودجه‌های دولتی بسیار نوسان دارد و تکیه بر بودجه دولتی ما را دچار روزمرگی می‌کند.

وی عنوان کرد: برای توسعه بیشتر نیازمند بودجه‌های بیشتری هستیم که دولت نمی‌تواند آنها را تامین کند.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: ارتباط ما با صنعت به معنای بازی برد- برد است، چرا که هم صنعت و هم دانشگاه از این ارتباط سود خواهند برد.

کتیبه با اشاره به فعالیت‌های بین‌الملل دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشکده با موسسه «جی ای زد» آلمان ارتباط دارد که این موسسه درخصوص آموزش در حوزه آموزشیِ دانشگاه‌های افغانستان فعال است.

وی افزود: با همکاری موسسه «جی ای زد» آلمان یک دوره آموزشی تخصصی برای اساتید و کارشناسان کشور افغانستان برگزار کردیم که درآمد ارزی نیز برای دانشگاه به همراه داشت.

رئیس دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: این دانشکده در حال حاضر، با کمک معاونت بین‌الملل دانشگاه، همکاری مشترک آموزشی در مقطع کارشناسی ارشد با دانشگاه مونتان اتریش و فرایبرگ آلمان دارد، بدین شکل که دانشجویان ما یک ترم را در اتریش و یک ترم را در آلمان و مابقی دوره کارشناسی ارشد خود را در ایران می‌گذرانند.

کتیبه خاطرنشان کرد: همچنین فارغ‌التحصیلان این دانشکده در وزارتخانه‌هایی مانند نیرو و راه و شهرسازی مشغول به فعالیت هستند.

وی عنوان کرد: در حوزه متالورژی نیز فارغ‌التحصیلان این دانشکده در تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی که مرتبط با این موضوع هستند، فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر

دستاورد محققان ایرانی در شبیه‌سازی دینامیک مولکولی نفوذ آب در غشای پیل‌های سوختی

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها