سه شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Tuesday, 23 April , 2024

خطر پایان ذخایر جهانی ماهی بسیار جدی است!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4496
پنج شنبه، ۱۴ مرداد، ۱۳۹۵ | 11:40

خطر پایان ذخایر جهانی ماهی بسیار جدی است!

مصرف سرانه ماهی در سطح جهان بیش از هر زمان دیگری شده است. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) گزارشی در این باره منتشر و در آن اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ میلادی مصرف ماهی به نسبت کل جمعیت کره زمین ۲۰ کیلوگرم برای هرنفر بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در گزارش سازمان خواربار و کشاورزی در باره شرایط این تعداد ماهی مصرف شده در سال ۲۰۱۴ آمده است که گونه‌های مختلف ماهی در این سال از دریاها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها صید شده یا به صورت آبزی پروری در حوضچه‌های پرورش ماهی تولید شده‌اند.

سازمان ملل متحد در این گزارش گرچه از بهبود بعضی شرایط ماهیگیری به نسبت سال گذشته یاد کرده، اما نگرانی شدید خود را از صید بیش از حد انواع ماهی در دریاها اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است که شاخه صنعتی آبزی پروری که هدف‌اش از جمله پرورش آبزیانی چون ماهی و میگوست، در سطح جهان به شدت توسعه یافته. تولیدات آبزی پروری‌ها از سال ۲۰۰۹ تاکنون یک- سوم افزایش یافته و به ۷۴ میلیون تن رسیده که حدود سطح ماهی‌گیری در سال ۲۰۱۴ با ۹۳ میلیون تن بوده است.

۱/ ۳ میلیارد نفر از جمعیت جهان با تغذیه ماهی، یک- پنجم پروتئین مورد احتیاج خود را تامین می‌کنند. به همین علت است که گزارش سازمان ملل متحد در باره ماهیگیری حد نگران کننده است. گفته می شود که منابع ماهی جهان به خاطر افزایش ماهیگیری بی‌رویه می تواند به شدت کاهش یابد.

آن چه نگرانی کارشناسان را بیشتر کرده آمارهای متفاوت سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد است. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد سطح ماهیگیری بیش از حدِ قانونی را در دریای مدیترانه و دریای سیاه ۵۹ درصد اعلام کرده است.

اما کمیسیون ماهیگیری که حتی زیر نظر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد فعالیت می‌کند، این رقم را ۸۵ درصد اعلام کرده که بسیار نگران کننده است. این کمیسیون حتی حدس می‌زند که درصد ماهیگیری بیش از حدِ قانونی در دریای مدیترانه و دریای سیاه حدود ۹۱ درصد باشد.

این آمار متفاوت در حالی است که سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد بر این نظر است که سالانه حدود ۲۶ میلیون ماهی به طور غیرقانونی صید می‌شوند و این رقم در هیچ آماری ثبت نمی‌شود. سازمان معتبر تحقیقی “دریای دوروبر ما” صید غیرقانونی ماهی را حتی ۳۲ میلیون تن اعلام کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اصلاح نژاد ماهی کپور با همکاری محققان مجارستانی

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

کشف و ثبت جهانی چهار گونه جدید ماهی در حوضه های مشترک با ترکیه

ساخت بسته بندی نانویی هشداردهنده فساد ماهی در ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها