پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت کاغذ از ضایعات چوبی بادام‌ زمینی توسط مخترعان ایرانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44948
یکشنبه، ۹ تیر، ۱۳۹۸ | 14:22

ساخت کاغذ از ضایعات چوبی بادام‌ زمینی توسط مخترعان ایرانی

مخترعان ایرانی موفق به ساخت کاغذ از ضایعات چوبی بادام‌ زمینی شدند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، علی کاظمی تبریزی، دانشجوی دکتری صنایع چوب و کاغذ که به همراه فرهاد زینلی و سید وحید اتقیاء موفق به ثبت اختراع این طرح شده در خصوص اهمیت استفاده از پسماندها و ضایعات کشاورزی در تولید محصولاتی مثل کاغذ گفت: سطح کل جنگل‌های ایران، طبق آمار ارائه شده توسط فائو در گزارش وضعیت جنگل‌های جهان در سال ۲۰۰۷، ۱۴,۲ میلیون هکتار است که در حدود ۶.۸ درصد از سطح کل جهان را می­‌پوشاند. در مجموع مساحت جنگل­‌های ایران حدود ۰.۲۸ درصد از جنگل­‌های جهان را تشکیل می‌­دهد.

وی افزود: طبق آمارهای موجود در خلال چند دهه گذشته، جنگل‌های کشور از حدود ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴,۲ میلیون هکتار و سطح جنگل‌های شمال نیز از حدود ۳.۴ به ۱.۹ میلیون هکتار کاهش یافته است. ایران در بین ۵۶ کشور دارای جنگل در جهان، مقام ۴۵ را دارد.

دانشجوی دکتری صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تصریح کرد: با توجه به جمعیت کشور در حال حاضر، سهم هر ایرانی تنها ۰,۲ هکتار است که با توجه به سرانه جهانی ۰.۸ هکتاری از فقر و کمبود شدید کشور ما در این زمینه حکایت دارد. واردات محصولات چوبی، کاشت گونه‌های سریع الرشد (زراعت چوب)، حفاظت بهتر محصولات چوبی، تقویت بخش بازیابی و خروج دام از جنگل از جمله راهکارهایی است که برای جبران این کمبود در کشور می­‌توان برشمرد.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرج تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای موجود در این زمینه که شاید تا به امروز به آن کمتر توجه شده استفاده از پسماندها و ضایعات کشاورزی در تولید محصولاتی بر پایه الیاف یا ذرات چوبی است. استفاده از ضایعات کشاورزی، گندم، توتون، باگاس، برنج، جو، کاه، غلات و ساقه ذرت به عنوان ماده اولیه مصرفی صنایع خمیر و کاغذ و صنایع ساخت کامپوزیت این امکان را برای این صنایع به همراه می‌­آورد که بر الیاف چوبی بکر تکیه نداشته باشند.

وی افزود: ضایعات کشاورزی به دلایل متعددی جایگزین مناسبی برای الیاف چوبی بکر هستند. در کنار فراوانی و قابلیت تجدید این منبع، ضایعات کشاورزی برای کشاورزان، صنعت و محیط زیست مفید است. با توجه به کمبود منابع چوبی و جنگلی در کشورمان، استفاده از ضایعات کشاورزی به عنوان جایگزین مناسب برای مواد خام سلولزی برای ساخت انواع کامپوزیت‌­ها، خمیر و کاغذ راهکاری امیدبخشی است.

علی کاظمی تبریزی این دانشجوی نمونه دکتری خاطرنشان کرد: از آنجایی­ که منابع لیگنوسلولزی مورد استفاده برای تولید کاغذ در ایران محدود است، نیاز به استفاده از منابع نوین و مناسب دیگر در تولید کاغذ امری ضروری و با اهمیت محسوب می‌شود. بنابراین به فکر تولید الیاف مناسب و ساخت کاغذ از پوسته چوبی بادام زمینی افتادیم.

کاظمی تبریزی تصریح کرد: در ساخت کاغذ از پوسته چوبی بادام زمینی از دانش تخصصی کارشناسان، سوابق تحقیق و بهره‌‌گیری از سیستم­‌های صنعتی تولید خمیرکاغذ و کاغذسازی استفاده شده است.

وی افزود: در این اختراع از پوسته چوبی بادام زمینی برای ساخت کاغذ استفاده شده است. درصد ترکیبات پوسته چوبی نشان داد که میزان کربوهیدرات­‌های ساختاری این ماده قابل‌قبول است که از این لحاظ ماده­‌ای مناسب برای تولید خمیرکاغذ است.

دانشجوی دکتری صنایع چوب و کاغذ واحد علوم و تحقیقات گفت: پوسته چوبی توسط فرایند سودا-آنتراکینون تبدیل به خمیرکاغذ شد. خمیرکاغذ حاصل دارای عددکاپای حدود ۲۰ بودند. پس از انجام عمل پالایش خمیرکاغذ و رساندن درجه روانی آن به مقدار ۳۵۰ میلی‌­لیتر، با آب­گیری خمیر، کاغذ تولید شد. مقاومت به کشش و پارگی کاغذها به­‌ترتیب حدود ۶۰ Nm/g و ۴/۱۱ mN.m۲/g بود.

وی خاطرنشان کرد: کاغذ اختراعی با برخورداری از ویژگی­‌هایی قابل‌ قبولی، قابلیت استفاده و تولید در صنعت را دارد. ارزان بودن، قابل دسترس بودن و  جلوگیری از آلودگی محیط زیست از جمله مزیت‌های استفاده از کاغذ ساخته شده از ضایعات چوب بادام‌زمینی است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مخترعان ایرانی با گل های زنگوله ای به جنگ آلودگی صوتی آمدند

چاپ کاغذی پایان نامه ها و تکالیف آموزشی ممنوع شد

پیشنهاد کلانتری برای حفظ جنگل ها: پایان نامه ها در یک نسخه و در برگه دورو چاپ شوند!

ارائه جایگزین جدید فسفریک‌اسید در واکنش‌های آلی توسط محقق کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها