پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

در تازه ترین رتبه‌بندی موضوعی شانگهای محقق شد: حضور ۳۲ دانشگاه ایران در جمع برترین های دنیا در ۵۴ رشته علمی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44929
چهارشنبه، ۵ تیر، ۱۳۹۸ | 15:31

در تازه ترین رتبه‌بندی موضوعی شانگهای محقق شد: حضور ۳۲ دانشگاه ایران در جمع برترین های دنیا در ۵۴ رشته علمی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اعلام کرد: در رتبه‌بندی موضوعی نظام رتبه بندی شانگهای در ۵۴ رشته مختلف، نام ۳۲ دانشگاه کشور در بین ۵۰۰ دانشگاه‌ برتر دنیا در برخی رشته ها ثبت شده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی نظام رتبه‌بندی شانگهای را یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های جهانی دانست که نتایج آن توسط دانشگاه شانگهای ژیائوتنگ چین منتشر می‌شود و افزود: این رتبه‌بندی در قالب یک پروژه بزرگ در کشور چین برای اولین بار در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی توسط این دانشگاه منتشر شد و به صورت سالانه، روزآمد می‌شود.

دهقانی با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی شانگهای در سال ۲۰۱۹ میلادی برای سومین سال، رتبه‌بندی موضوعی دانشگاه‌های برتر دنیا را منتشر کرد، ادامه داد: رتبه بندی موضوعی شانگهای در سال ۲۰۱۹ در ۵۴ رشته در قالب پنج حوزه کلی شامل حوزه مهندسی (۲۲ رشته)، حوزه علوم پایه (۸ رشته)، حوزه علوم زیستی (۴ رشته)، حوزه علوم پزشکی (۶ رشته) و حوزه علوم اجتماعی (۱۴ رشته) صورت گرفته است. رشته‌های حوزه مهندسی به این شرح است:

رشته‌های حوزه‌های علوم پایه و علوم زیستی:

رشته‌های علوم اجتماعی و پزشکی

وی با بیان اینکه تنها دانشگاه‌هایی می‌توانند در این حوزه‌ها مورد ارزیابی قرار گیرند که از حداقل تعداد تولیدات علمی در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در پایگاه وب آو ساینس برخودار بوده‌اند، خاطر نشان کرد: شانگهای در سال ۲۰۱۹ از پنج شاخص به شرح جدول ذیل جهت ارزیابی و رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا بهره گرفته است. وزن هر کدام از این شاخص‌ها متناسب با هر رشته تغییر می‌کند.

حوزه علوم پایه

سرپرست ISC با اشاره به وضعیت کشورها در زمینه علوم پایه، خاطر نشان کرد: در رتبه‌بندی موضوعی سال ۲۰۱۹ شانگهای شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در شش رشته “ریاضی”، “فیزیک”، “شیمی”، “زمین‌شناسی”، “علوم جوی” و “اکولوژی” در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

به گفته وی در رشته ریاضیات در سال ۲۰۱۹ به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی و صنعتی امیر کبیر، در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند.

دهقانی با بیان اینکه در رشته فیزیک در سال ۲۰۱۹ به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی و صنعتی اصفهان در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند، یادآور شد: در رشته شیمی نیز در سال ۲۰۱۹ به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران و یاسوج در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند. دانشگاه یاسوج برای اولین بار در حیطه موضوعی حضور پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در رشته زمین‌شناسی در سال ۲۰۱۹ دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت مدرس و تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه حضور داشتند، گفت: در رشته علوم جوی در سال ۲۰۱۹ دانشگاه آزاد اسلامی و تهران در لیست ۴۰۰ دانشگاه برتر و در رشته اکولوژی دانشگاه آزاد اسلامی و تهران در لیست ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه وارد شدند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ هیچ دانشگاهی از ایران در این حیطه حضور نداشت.

حوزه مهندسی

سرپرست پایگاه استنادی کشورهای اسلامی با تاکید بر اینکه در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای، رتبه‌بندی حوزه مهندسی در ۲۲ رشته صورت پذیرفته است، اظهار کرد: ایران با ۲۰ دانشگاه، پرتعدادترین تعداد دانشگاه‌ها در این حوزه موضوعی به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: ایران در رشته مهندسی مکانیک از ۱۲ دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به ۱۶ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ افزایش داشت که به ترتیب دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، صنعتی شریف، تهران، صنعتی نوشیروانی بابل، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر طوسی، تربیت مدرس، گیلان، تبریز، سمنان، کاشان، بوعلی سینا و شیراز در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند.

دهقانی ادامه داد: در رشته مهندسی برق و الکترونیک تعداد دانشگاه‌های ایران در این شاخص رتبه‌بندی از ۱۱ دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به ۱۳ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، تربیت مدرس، تبریز، دانشگاه تهران، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، کاشان، شیراز و صنعتی شیراز در فهرست ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه وارد شدند.

به گفته وی در رشته مهندسی اتوماسیون، در سال ۲۰۱۹ تعداد هفت دانشگاه از ایران حضور داشتند که دانشگاه صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، دانشگاه آزاد اسلامی، خواجه نصیرالدین طوسی، صنعتی شریف، تهران و تبریز در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار داشتند.

دهقانی افزود: در رشته مهندسی مخابرات، از ایران با افزایش تعداد از دو دانشگاه در سال ۲۰۱۸ به ۸ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ حضور داشتند که دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی اصفهان، تهران، صنعتی امیر کبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و تربیت مدرس حضور دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصریح کرد: در رشته مهندسی علم و فناوری ابزار آلات از ایران، صنعتی شریف، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تهران، صنعتی امیر کبیر و دانشگاه علم و صنعت در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر حضور دارند.

وی با بیان اینکه در رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و علوم پزشکی تهران در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر حضور دارند، اضافه کرد: در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت و دانشگاه تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر و در رشته مهندسی عمران دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، گیلان، سمنان و تبریز در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر بودند.

این مقام مسؤول با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی، صنعتی امیر کبیر، تهران، صنعتی شریف، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، تربیت مدرس، صنعتی نوشیروانی بابل، تبریز، شیراز، فردوسی مشهد، رازی، صنعتی سهند، کاشان، اصفهان، یاسوج، بوعلی سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، سمنان و دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته مهندسی شیمی در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر حضور داشتند، افزود: در رشته مهندسی مواد از ایران دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان و صنعتی شریف در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر و در رشته علم و فناوری نانو دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی شریف و دانشگاه تهران در جمع ۴۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی شریف، تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی نوشیروانی بابل، فردوسی مشهد، علم و صنعت، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر طوسی، تربیت مدرس، دانشگاه تبریز، صنعتی سهند، دانشگاه کاشان، سمنان و شیراز را از جمله دانشگاه‌های ایرانی دانست که در رشته علوم و مهندسی انرژی در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر قرار گرفتند، ادامه داد: در رشته مهندسی و علوم زیست محیطی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر و در رشته منابع آب دانشگاه تهران، تبریز، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تربیت مدرس و شیراز در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر حضور دارند.

به گفته وی در رشته علوم و فناوری غذایی، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، فردوسی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان و شیراز در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر و در رشته بیوتکنولوژی دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علوم پزشکی تبریز، تربیت مدرس، علوم پزشکی تهران و دانشگاه‌های تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر این حوزه قرار گرفتند.

دهقانی با بیان اینکه در رشته مهندسی دریا، دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۸ در جمع دانشگاه‌های برتر این حوزه قرار گرفت، یادآور شد: در رشته علوم و فناوری حمل و نقل، دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت ایران، صنعتی شریف و آزاد اسلامی در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر و در رشته مهندسی معدن دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، باهنر کرمان و تربیت مدرس در جمع ۱۰۰ دانشگاه برتر و در رشته مهندسی متالورژی، دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، فردوسی مشهد، علم و صنعت ایران، صنعتی اصفهان، صنعتی سهند، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، دانشگاه شیراز و تربیت مدرس در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

حوزه علوم زیستی

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه در رتبه بندی موضوعی شانگهای ۲۰۱۹، رتبه بندی حوزه علوم زیستی در چهار رشته صورت پذیرفت، گفت: در این رتبه بندی شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در دو رشته علوم کشاورزی و علوم دامپزشکی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

وی ادامه داد: در رشته سلامت عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

دهقانی خاطرنشان کرد: در رشته دندانپزشکی و علوم دهانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

وی افزود: در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه علوم پزشکی تهران در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار کرد: در رشته داروسازی و علوم دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

وی تصریح کرد: در رشته فناوری پزشکی چهار دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور دارند. شایان ذکر است در این حیطه در سال گذشته هیچ دانشگاهی از ایران حضور نداشت.

حوزه علوم اجتماعی

دهقانی تصریح کرد: در رتبه بندی موضوعی شانگهای ۲۰۱۹، حیطه علوم اجتماعی در ۱۴ رشته صورت پذیرفته است که شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در ۲ رشته اقتصاد و مدیریت در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم. در رشته اقتصاد، دانشگاه‌های آزاد اسلامی و تهران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر، در رشته مدیریت، دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، دصنعتی امیرکبیر، صنعتی شریف، علم و صنعت ایران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر و در رشته علوم کشاورزی دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، تربیت مدرس و صنعتی اصفهان در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

وی اضافه کرد: در رشته علوم دامپزشکی دانشگاه‌های تهران، آزاد اسلامی، شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد و تربیت مدرس در جمع ۳۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارند.

حوزه علوم پزشکی

دهقانی با تاکید بر اینکه در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای ۲۰۱۹، رتبه‌بندی حوزه علوم پزشکی در شش رشته صورت پذیرفته است، گفت: در این شاخص شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در شش رشته پزشکی بالینی، سلامت عمومی، دندانپزشکی و علوم دهانی، پرستاری و داروسازی در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم.

بر اساس اعلام روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۹  برای اولین بار شاهد حضور دانشگاه‌های ایران در حیطه فناوری پزشکی هستیم، خاطر نشان کرد: در رشته پزشکی بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، علوم پزشکی بقیة‌الله (عج)، علوم پزشکی کرمانشاه، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی کرمان و علوم پزشکی ایران در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر در این حوزه حضور دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فهرست برترین دانشگاه‌های ایرانی در تازه ترین رتبه بندی شانگهای اعلام شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم خبر داد: بازنگری آیین‌نامه ثبت همایش‌های علمی کشور

سامانه اطلس علم ایران رونمایی شد

سهم ۲٫۹ درصدی ایران از مقالات پراستناد و داغ ۲۰۱۷ دنیا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها