جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44914
چهارشنبه، ۵ تیر، ۱۳۹۸ | 13:22

الگوی حفاظت از دشت‌های ممنوعه ارائه شد

الگوی مدیریت آب-محیط زیستی برای حفاظت از دشت های ممنوعه توسط محققان دانشگاه تهران با انجام طرحی پژوهشی ارائه شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، بستر حیات موجودات زنده محیط زیست است و در این میان آب نقشی اساسی دارد. محدوديت و كمبود منابع آب‌های زيرزمينی در جهان و به خصوص در كشورهای واقع در كمربند خشك كره زمين شرايطی را رقم زده است كه برای حفظ و بهره‌برداری بهينه و كاهش اثرات زیست محیطی ناشی از افت اين منابع بسيار با ارزش، بايد نهايت تلاش انجام شود.

در این راستا محققان در دانشگاه تهران دست به کار شدند تا الگوی مدیریت آبی- محیط زیستی بحران دشت های ممنوعه را با استفاده از مدل های شبیه سازی عامل مبنا ارائه دهند. آنها برای انجام این پژوهش از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران بهره بردند.

بهرام ملک محمدی، مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این پژوهش به منظور جلوگیری از افت آب های زیرزمینی در دشت های ممنوعه انجام شد. دشت هایی که میزان آب زیرزمینی آنها افت کرده است به عنوان دشت های ممنوعه نامگذاری می شوند و بیش از ۳۰۰ دشت به این شکل در کشور وجود دارد. پس آب های زیر زمینی اصلی ترین مولفه انجام این پژوهش بود و در گام نخست وضعیت این سفره ها در این طرح بررسی شد. البته دشت اردبیل در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج آن قابل تعمیم به سایر دشت ها نیز است.

وی تصریح کرد: پس از انجام مطالعه الگویی ارائه شد تا از افت بیشتر آب های زیرزمینی در آینده جلوگیری شود و گامی برای توسعه پایدار این دشت ها برداشته شود. همچنين بدليل جديد بودن اين تحقيق بار علمي ناشي از آن به صورت مقالات علمي بين المللی و ملی ارائه شد. انجام تحقیقات مورد نظر در این تحقيق، به برنامه‌ریزی و برنامه‌ریزان محیط‌ زیست کمک می کند تا پیش از هر نوع اقدامی در دشت‌های ممنوعه از پیامدهای محیط‌ زیستی آن مطلع و در مسیر برنامه‌ریزی صحیح گام بردارند. بر این اساس الگویی برای کاربرد در مدیریت وضعیت بحرانی حال حاضر در دشت‌های ممنوعه فراهم می‌شود تا با داشتن یک دید استراتژیک، برای حفاظت از منابع موجود و احیاء منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

در دانشگاه تهران ساخته شد: دستگاه کیفیت‌سنجی و تشخیص سریع تقلب در روغن زیتون

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها