- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پژوهش محققان ایرانی نشان داد: اثربخشی عصاره «بن سرخ» در مهار سرطان پستان

محققان دانشگاه خوارزمی با انجام طرحی پژوهشی دریافتند که استفاده از عصاره گیاه «بن سرخ» باعث از بین رفتن سلول های سرطانی پستان می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، بن سرخ گیاهی دارویی شبیه تره با برگ های سبز، دراز و نامنظم است که گل هم می دهد. این گیاه بومی ایران به صورت وحشی بیشتر در لرستان و خوزستان می روید و عطر خاصی را در کوه ها پخش می کند.

«بن سرخ» اگرچه خواص دارویی مختلفی دارد اما آنچه میان مردم جا افتاده اثرات ضد درد آن است. خواص بی نظیر این گیاه محققان کشور را بر آن داشت تا بر روی اثرات ضد سرطانی آن تحقیق کنند.

در این راستا پژوهشگران دانشگاه خوارزمی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهشی را برای «بررسي اثرات ضد سرطاني عصاره هاي مختلف گياه بن سرخ» انجام دادند.

سعيد آيريان، دانشیار گروه آموزشی سلولی – مولکولی دانشگاه خوارزمی و مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: این نخستین بار است که روی اثرات ضد سرطان گیاه بن سرخ کار شده البته تحقیقات ما محدود به سرطان پستان بود. در این راستا، عصاره هایی از بخش های مختلف گیاه تهیه و بررسی شد. در این تحقیقات متوجه شدیم که یکی از عصاره ها سلول های سرطانی را از بین می برد. در گام بعدی در نظر داریم عامل ضد سرطانی را شناسایی کنیم. انجام این پژوهش گامی اولیه برای ارائه ترکیبات شیمیایی با اثرات ضد سرطانی با منشا طبیعی است.

انتهای پیام