جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رونمایی از یک محصول نانویی با کاربردهای بهداشتی، پزشکی و غذایی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44883
سه شنبه، ۴ تیر، ۱۳۹۸ | 11:52

رونمایی از یک محصول نانویی با کاربردهای بهداشتی، پزشکی و غذایی

محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته با کاربردهای متنوع بهداشتی، پزشکی و غذایی شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار به صورت گسترده به عنوان یک جایگزین مصنوعی برای برخی اجزای بدن مثل دندان و استخوان استفاده می‌شود.

ملیحه باقری، مدیرفنی شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد (آپاتک) گفت: «این محصول که در یازدهمین جشنواره فناوری نانو معرفی شده بود، با استقبال قابل توجهی در بازار روبه‌رو شده به طوری که چند شرکت در حوزه بهداشتی و غذایی خرید این نانوماده را برای تولید آزمایشی محصولات خود انجام داده‌اند. این شرکت‌ها از نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار برای تولید دهان‌شوی، خمیردندان، کرم، وارنیش دندان و ماسک صورت استفاده کرده‌اند که پس از موفقیت در آزمون‌های اولیه، این شرکت‌ها برای اخذ تاییدیه سازمان غذا و دارو اقدام کرده‌اند که پس از دریافت تاییدیه، تولید انبوه محصولات حاوی نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار انجام خواهد شد.»

باقری افزود: «یکی از مشتریان نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار از این ماده در تولید پانسمان‌های بندآورنده خون استفاده کرده و به دلیل عملکرد قابل توجه به‌دست‌آمده، این محصول در حال صادرات است.»

به اعتقاد مدیر فنی شرکت پردیس پژوهش فناوران یزد یکی از مزیت‌های نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار، در «کربناته بودن» آن است چرا که شباهت زیادی به ساختارهای استخوانی و دندانی بدن دارد و از این رو بسیار زیست‌سازگار است. همچنین نانوحفره‌های موجود در این محصول موجب افزایش سطح ویژه آن شده که این ویژگی دامنه کاربرد این ماده را افزایش می‌دهد.

زیست‌سازگاری و زیست فعالی و توانایی هدایت استخوانی نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار موجب شده تا در حوزه پزشکی کاربرد زیادی داشته باشد. این ماده نه تنها قسمت عمده‌ای از بافت‌های سخت مانند استخوان و دندان را تشکیل می‌دهد (تقریبا ۹۰ درصد دندان)، بلکه به عنوان یک بیوسرامیک و ماده جاذب نیز کاربرد دارد زیرا تمایل بالایی برای جذب بیومولکو‌ل‌هایی مانند پروتئین‌ها دارد. بنابراین این ماده می‌تواند با پوست، مو، ناخن و غیره پیوند برقرار کند و سبب بهبود خواص عملکردی محصولات آرایشی و بهداشتی شود. هیدروکسی آپاتیت موجود در استخوان و دندان، استوکیومتری نیست و یونهای مختلفی در ساختار آن می‌تواند جایگزین شود.

نانوهیدروکسی آپاتیت کربناته نانوساختار که توسط شرکت دانش‌بنیان پردیس پژوهش فناوران یزد (آپاتک) تولید می‌شود در کنار شش محصول راهبردی حوزه بهداشت و سلامت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فردا در تهران برگزار می شود: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده کشور/ افتتاح نمایشگاه هفته پژوهش و رونمایی از ۴۰ دستاورد فناورانه

رونمایی از هفت محصول فناورانه در حوزه سلامت

خانه استارتاپ اهواز افتتاح شد

دلیری، سرپرست صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها