سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته های علوم پایه تقدیر شدند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44818
پنج شنبه، ۳۰ خرداد، ۱۳۹۸ | 13:33

پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته های علوم پایه تقدیر شدند

به گزارش دیده بان علم ایران، آیین گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و پنجمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته کشور در رشته های علوم پایه منتخب فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران صبح روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ به همت گروه علوم پایه فرهنگستان علوم  در محل فرهنگستان برگزار شد.

در این مراسم با حضور دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین نمازی دبیر فرهنگستان علوم، رئیس و اعضای پیوسته و وابسته و همکاران مدعو گروه علوم پایه فرهنگستان، استادان و اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و جمعی از اهالی فرهنگ و رسانه و خانواده های برگزیدگان از پنج پژوهشگر جوان برجسته در رشته های «فیزیک»، «ریاضی»، «شیمی»، «زیست شناسی» و «زمین شناسی» تجلیل به عمل آمد.

دکتر سلمان ابوالفتح بیکی دزفولی عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش های بنیادی در رشته ریاضی، دکتر علی کدخدائی ایلخچی عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در رشته زمین شناسی، دکتر فرشاد درویشی هرزویلی عضو هیئت علمی دانشگاه مراغه در رشته زیست شناسی، دکتر مسعود میرزایی شهرابی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در رشته شیمی و دکتر مهدی کارگریان عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف در رشته فیزیک، پنج پژوهشگر جوان برجسته کشور منتخب فرهنگستان علوم در سال ۱۳۹۸ بودند که در این مراسم از آنان با اهدای لوح تقدیر و جایزه تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این آیین از زحمات پژوهشگران جوان دیگر از جمله رامین جوادی در حوزه‌ی ریاضی، مهدی زارعی در حوزه زمین شناسی، وحید وطن پور سرقین در حوزه شیمی، عظیم ضیایی در حوزه شیمی، داود عباس زاده در حوزه فیزیک، محمد آرشی در حوزه ریاضی، ایمان ستایش (ریاضی)، فاطمه محمدی (ریاضی)، ابراهیم اکبربگلو (ریاضی) و شانت باغرام در حوزه کیهان شناسی و فیزیک تقدیر شد.

در بخش دیگری از مراسم گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی از کتاب «Computational Continuum Mechanics of Nanoscopic Structures» تألیف دکتر هاشم رفیعی تبار عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اسماعیل قوانلو و دکتر سید احمد فاضل زاده رونمایی شد. این کتاب به تازگی توسط انتشارات بین المللی springer منتشر شده است.

در پنجمین دوره مراسم گرامیداشت روز ابوریحان بیرونی و تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته کشور، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم، دکتر یوسف ثبوتی رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، دکتر هاشم رفیعی تبار و پنج پژوهشگر جوان برجسته کشور در سال ۱۳۹۸ سخنرانی ایراد کردند.

داوری اردکانی در پنجمین دوره تجلیل از پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور، با بیان اینکه این روزها، روزهای عید فرهنگستان علوم و عید علم است، گفت: در اینگونه جلسات که در فرهنگستان تشکیل می‌شود احساس نشاط به ما دست می‌دهد چرا که جوانان ما استعدادهای بزرگ دارند؛ اما کاش فرصتی بود که همه این استعدادها در داخل کشور خودمان به فعلیت می‌رسید و لازم نبود که در خارج از کشور به فعلیت برسد.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به طبقه بندی کلی علوم توضیح داد: علومی که در درجات بالاتر قرار دارند، کلی‌تر و وسیع‌تر هستند و هر چه به سمت پایین این طبقه بندی بیاییم علوم، پیچیده‌تر می‌شوند. در این طبقه بندی ریاضی، فیزیک و شیمی و زیست شناسی و جامعه شناسی قرار داشتند.

داوری اردکانی در پایان ابراز امیدواری کرد که علم در کشور به جایگاه شایسته‌ای که در قرن ۵ هجری داشته و دوران عظمت علمی بوده است برسد.

دکتر یوسف ثبوتی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم نیز در این مراسم ضمن ابراز تأسف از اینکه شاگردان ابوریحان بیرونی مکتب او را دنبال نکرده‌اند، خاطر نشان کرد: خاصیت متمایز کننده بیرونی نسبت به سایر دانشمندان این بود که به مشاهده اهمیت می‌داد و پیشرفت‌های علمی از زمانی محقق شد که دانشمندان همه چیز را به محک آزمایش گذاشتند.

وی خاطر نشان کرد: خاصیت ابوریجان بیرونی که او را از سایر دانشمندان متمایز می‌کند اهمیتی است که این دانشمند ایرانی برای مشاهده قائل می‌شد. در آن زمان بین دانشمندان رایج بود که تفکر و تعقل به پیشرفت علمی منجر می‌شود و آنها کمتر به پیرامون خود توجه داشتند در حالی که بیرونی همه چیز را به محک آزمایش می‌گذاشت.

ثبوتی ادامه داد: همه پیشرفت‌ها در علوم فیزیک، شیمی، زیست شناسی، و زمین شناسی و فناوری هایی که به دنبال پیشرفت در این علوم پدید آمده، از زمانی شروع شد که افرادی همچون گالیله، کوپرنیک و نیوتن همه چیز را به محک آزمایش می‌گذاشتند. حیف آنکه شاگردان ابوریحان بیرونی مکتب او را دنبال نکردند.

همچنین در این مراسم دکتر نعمت الله ریاضی، عضو وابسته گروه علوم پایه فرهنگستان علوم و استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «نظریه گرانش از نیوتون تا هاوکینگ» سخنرانی ای ایراد کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

الحاق ۱۷ عضو جدید به ترکیب فرهنگستان علوم با ابلاغ رئیس جمهور

صالحی: عدم اعطای تابعیت به نخبگان خارجی افتخار نیست!/سطح درک برخی مسوولان از مهاجرت نخبگان، خطرناک است!

مهندسان برجسته کشاورزی و منابع طبیعی منتخب فرهنگستان علوم تجلیل شدند

دکتر ثبوتی به ریاست گروه علوم پایه فرهنگستان علوم منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها