جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

دست‌یابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید نهال کشت بافتی آنتوریوم

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44796
چهارشنبه، ۲۹ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:35

دست‌یابی محققان ایرانی به دانش فنی تولید نهال کشت بافتی آنتوریوم

پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به دانش فنی تولید نهال کشت بافتی آنتوریوم دست یافتند.

به گزارش دیده بان علم ایران، آنتوریوم، بزرگترین جنس از خانواده آراسه (شیپوری) به دلیل ماندگاری بالا، زیبایی و تنوع رنگ از اهمیت خاصی برخوردار است. این گیاه که به گل فلامینگو هم معروف است به صورت شاخه بریده نیز استفاده می‌شود.

آنتوریوم دارای برگ‌های قلبی شکل ضخیمی است و گل‌های آن با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید در اواخر بهار یا فصل تابستان ظاهر می‌شوند. گیاه آنتوریوم به نور ملایم، محیط گرم و خاک مرطوب احتیاج دارد.

گیاه آنتوریم بومی ایران نیست و در خصوص پایه گل، کشور وابسته به واردات می‌باشد که ضمن ایجاد وابستگی به خارج و زمان‌بر بودن تهیه گیاه، هزینه بسیاری را بر دوش تولیدکنندگان داخلی می‌گذارد.

تکثیر انتوریوم با استفاده از روش هاي سنتي غير جنسي، وقت گير بوده و در تكثير جنسي گياه نيز به واسطه دگرگرده افشاني، غير يكنواختي گياهان حاصل اتفاق می‌افتد و در مجموع، بهره‌وری تولید را کاهش می‌دهد. بنابراین، استفاده از تكنيك­هاي مختلف كشت بافت برای تکثیر این گیاه، مورد توصیه پژوهشگران علوم باغبانی و فعالان این حوزه می‌باشد.

در این راستا محققان گروه تحقیقات زیست‌فناوری مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور توانسته‌اند به دانش فنی تولید نهال کشت بافتی این گیاه دست یابند.

در سال گذشته پژوهشگران موسسه پنج نهال از ژنوتیپ‌های مختلف گیاه آنتوریوم شامل Lomino, Pirruzi , Xavia, Carnaval  و  Morano  را که از یکی  از گلخانه‌های کشور وارد آزمایشگاه کشت بافت موسسه شد تحت عملیات کشت بافت قرار دادند.

پس از انجام تیمارهای گوناگون محیطی بر روی این نمونه‌ها، دانش فنی تولید نهال کشت بافتی آنتوریوم را به دست آوردند. این موفقیت باعث می‌شود هزینه‌های هنگفت واردات این گل از خارج تقلیل یابد.

مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور آماده واگذاری این دانش به بهره‌برداران می‌باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها