جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

محققان ایرانی بررسی کردند: مهار سرطان پروستات با کمک باکتری‌‌‌‌‌های باستانی

سه شنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 10:56

محققان ایرانی بررسی کردند: مهار سرطان پروستات با کمک باکتری‌‌‌‌‌های باستانی

محققان ایرانی، کارایی ترشحات شناور بر سطح سویه های بومی آرکی‌باکترهای‌ هالوفیل را در درمان سرطان پروستات بررسی کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، آرکی‌باکتر‌‌‌‌‌های هالوفیل (باکتری‌‌‌‌‌های باستانی نمک‌دوست) از جدیدترین موجودات شناخته شده توسط بشر هستند که پژوهش‌های فراوانی در خصوص نحوه زندگی و متابولیسم آنان صورت گرفته است.

نشان داده شده است که ترشحات شناور بر سطح (supernatant) این باکتری‌‌‌‌‌ها کشنده سلول‌‌‌‌‌های سرطانی هستند.

به منظور بررسی اثر ضد‌سرطان هشت سویه ایرانی از این باکتری‌ها، دکتر شاهزاده‌ فاضلی، عاطفه صفرپور، دکتر مرضیه ابراهیمی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی ایران و دانشگاه تهران، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن پنج رده سلول سرطانی شامل سرطان‌‌‌‌‌های پستان، ریه و پروستات و همچنین سلول‌‌‌‌‌های فیبروبلاستی به عنوان سلول‌‌‌‌‌های طبیعی (گروه کنترل) در معرض ترشحات شناور بر سطح باکتری‌‌‌‌‌های یادشده قرار گرفتند. همچنین به منظور بررسی خاصیت ضد‌سرطانی ترشحات شناور بر سطح، اثر آنان بر ایجاد کره‌‌‌‌‌های سلولی و تشکیل تومور در شرایط آزمایشگاهی و در بدن حیوان مدل مورد مطالعه قرار گرفت.

نتایج این پژوهش که درمجله بین‌المللی Iranian Journal of Pharmaceutical Research به چاپ رسیده است، نشان داد از میان باکتری‌‌‌‌‌های مورد بررسی سویه Halobacterium salinarum IBRC M10715 بیشترین اثر سمی را بر رده سلولی سرطان پروستات دارد بدون آن‌‌‌‌ ‌‌‌‌که اثر مخربی بر سلول‌‌‌‌‌های طبیعی داشته باشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد پس از تزریق ترشحات شناور باکتری مورد نظر به داخل تومور‌‌‌‌‌های حیوان مدل آزمایشگاهی، توسعه تومور‌‌‌‌‌ها به شکل معنی‌داری کاهش یافت.

نتایج این پژوهش نشان می‌‌‌‌‌دهد، می‌‌‌‌‌توان از ترشحات شناور Halobacterium salinarum IBRC M10715 به عنوان مهار‌کننده سرطان پروستات در شرایط بالینی و آزمایشگاهی استفاده کرد.