- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

گامی تازه در تحقق فناوری های کوانتومی با روش ابداعی فیزیکدان ایرانی

استادیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و همکارانش با ابداع روشی جدید، استفاده عملی از سرمایش الگوریتمی را به گزینه ای واقع بینانه براي کاربرد هاي عملی در فناوري هاي کوانتومی بدل کردند که فناوری های کوانتومی را یک گام به واقعیت نزدیک تر می کند.

به گزارش دیده بان علم ایران در بیشتر پدیده های کوانتومی، غلبه بر اختلالات گرمایی برای بروز افت و خیز های کوانتومی اهمیت کلیدی دارد. از همین رو، کیفیت بیشتر آزمایش ها و فناوری های کوانتومی به خلوص حالت های کوانتومی مورد استفاده بستگی پیدا می کند و برای اغلب روش ها در نهایت خالص سازی حالت های کوانتومی تنگ، راهی است که استفاده از این روش ها را محدود می کند.

در پژوهشی که توسط صادق رئیسی، استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری ماریا کیفیروا  و مایکل موسکا از دانشگاه واترلو در مجله معتبر Physical Review Letters  به چاپ رسیده به این موضوع پرداخته شده است.

روش های سرمایش الگوریتمی، راهکارهایی مبتنی بر نظریه اطلاعات هستند که با استفاده از فشرده سازی آنتروپی، ابزاری برای خالص سازی حالت های کوانتومی ارائه می دهند.

این راهکارها، عموما روش هاي مرحله به مرحله و پیچیده ای هستند که با توجه به ذات فشرده سازی، دائما از هر مرحله به مرحله بعد تغییر می کنند و این مشکل بزرگی است که پیاده سازي این روش ها را از دسترس خارج می کند.

در این کار، صادق رئیسی و همکارانش روش جدیدي را ارائه کرده اند که در سطح بنیادي به این سوال پاسخ می دهد که آیا سرمایش الگوریتمی و حتی رسیدن به حد سرمایش این روش ها بدون دانشی از حالت و با یک عمل ثابت امکان دارد. همچنین در سطحی عملی، یک گزینه قابل اجرا و مقاوم تر براي پیاده سازي سرمایش الگوریتمی ارائه می کند.

به نوشته تارنمای انجمن فیزیک، روش جدید، به صورت مجانبی به حد سرمایش روش هاي الگوریتمی میل می کند که از دیدگاه نظری، شگفت انگیز است.

به این ترتیب، روش جدید، استفاده عملی از سرمایش الگوریتمی را به گزینه ای واقع بینانه براي کاربرد هاي عملی در فناوري هاي کوانتومی بدل می کند و فناوری های کوانتومی را یک گام به واقعیت نزدیک تر می کند.

رییسی، لیسانس فیزیک را در سال ۱۳۸۷ از دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد این رشته را در سال ۱۳۹۰ از دانشگاه کلگری کسب کرده و دوره دکتری فیزیک محاسباتی کوانتومی را سال ۱۳۹۳ در دانشگاه واترلو به پایان برده و دوره پسادکتری را سال ۱۳۹۶ در موسسه ماکس پلانک نور پشت سرگذاشته است.

انتهای پیام