پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ثبوتی در نامه به وزیر علوم: نابسامانی معیشت معلمان و گسترش بی کیفیت آموزش عالی از علل بی‌علاقگی جوانان به فیزیک و ریاضی است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44689
سه شنبه، ۲۱ خرداد، ۱۳۹۸ | 13:04

ثبوتی در نامه به وزیر علوم: نابسامانی معیشت معلمان و گسترش بی کیفیت آموزش عالی از علل بی‌علاقگی جوانان به فیزیک و ریاضی است

گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در نامه ای به وزیر علوم نسبت به تبعات ادامه روند کاهش گرایش دانش آموزان به رشته های علوم پایه به ویژه ریاضیات و فیزیک در توسعه پایدار کشور هشدار دادند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر یوسف ثبوتی،‌ رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم در نامه خود خلاصه‌ای از نقد و پیشنهادهای ارائه شده در نشست چندی پیش جمعی از استادان علوم پایه کشور با وزیر علوم و اعلام آمادگی این استادان برای همکاری و مشاوره را به دکتر غلامی ارائه کرده است.

به نوشته تارنمای انجمن فیزیک در بخشی از این نامه آمده است: «استقبال دانش آموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاهی از فیزیک و ریاضی در یک دهه گذشته به‌طور محسوس کم شده است. این روند در صورت تداوم،‌ توسعه پایدار کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد. ریاضی و فیزیک پایه‌های اصلی همه آموزش‌های دانشگاهی، ‌از علوم پایه گرفته تا علوم مهندسی،‌ زیستی،‌ پزشکی،‌ کشاورزی،‌ خدماتی و اجتماعی و اقتصاد و … هستند. ریاضی و فیزیک راه درست اندیشیدن‌، ‌مستند گفتن و شنیدن و منطقی عمل کردن را به جوان می‌آموزد. نباید با بی‌تفاوتی از کنار بی‌علاقه‌گی به فیزیک و ریاضی گذشت.

ریشه‌های بی‌علاقه‌گی به علوم پایه به‌خصوص فیزیک و ریاضی،‌ را می‌توان به ترتیب اهمیت چنین شمرد:

کاهش شان اجتماعی معلم ناشی از وضع معیشتی نابه‌سامان معلمی،‌ نبود بازآموزی معلمان
افزایش بی‌هدف و بی‌کیفیت مراکز آموزش عالی دانشگاهی،‌ در هر دو بخش خصوصی و دولتی،‌ و بدون درنظر گرفتن نیازهای جامعه

بی‌توجهی گسترده به آموزش‌های کیفی دبستانی ، دبیرستانی و دانشگاهی

برنامه‌های نادرست آماده‌سازی متقاضیان ورود به‌دانشگاه‌ها از راه تست‌زنی به‌جای درک مفاهیم علمی

عدم شناخت جامعه از توانمندی‌های متخصصان فیزیک و ریاضی در کشور

نارسائی‌های نظام گزینش دانشجو از طریق آزمو‌ن‌های ورودی و غیراستاندارد در تمام مقاطع از ابتدائی گرفته تا دانشگاه

کمبود فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان علوم پایه
شتاب گرفتن فرار مغزها به‌خاطر نبود فرصت‌های اشتغال و معیشت مناسب در کشور

پدیده‌ی دانشگاه فرهنگیان، ‌مخصوصاً پردیس‌های فراوان و بی‌کیفیت و تهی از مدرسین واجد شرایط تدریس در شهرهای کوچک و بزرگ کشور

اساسنامه‌ نارسای دانشگاه فرهنگیان:
نادیده گرفته شدن توان سایر دانشگاه‌ها در تربیت ملعم و مدرس برای دبیرستان‌ها توسط وزارت آموزش و پرورش

سیاست وزارت آموزش و پرورش در منحصر کردن استخدام معلم تنها از دانش‌آموختگان فرهنگیان»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

پژوهشگران جوان برجسته علوم پایه کشور در سال ۱۴۰۲ معرفی شدند

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها