جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تهران، میزبان نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44657
یکشنبه، ۱۹ خرداد، ۱۳۹۸ | 16:07

تهران، میزبان نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه

نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه با حضور وزرا و نمايندگان بیش از ۵۰ كشور عضو کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد در روزهای ۲۱ و ۲۲ خرداد ماه در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار می شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر پیمان صالحی، رییس نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد در نشست خبری این رویداد اظهار کرد:ریل گذاری های مناسب برای توسعه فعالیت استارتاپی در کشور توسط نهادها و سازمان های مرتبط انجام شده و ایران بهشتی برای رشد و توسعه فعالیت های استارتاپ‌ها است.از این رو با برگزاری این رویداد می‌توانیم تجارب خود را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذاریم.

وی درادامه این نشست به برگزاری شش پنل تخصصی دراین رویداد اشاره کرد و گفت :«خط‌مشی دولت‌ها در ارتقای استارتاپ‌ها»،«زنان، نوآوری و فناوری»،«پارک‌ها و مراکز رشد فناوری»،«سرمایه‌گذاری در فناوری و نوآوري»،«نوآوري‌هاي برخاسته از بستر جامعه»،«تاثير همكاري‌هاي جنوب-جنوب در ارتقای سطح علم، فناوری و نوآوری» عناوین پنل های تعریف شده دراین رویداد هستند.

رییس مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه با تاکید بر فراهم شدن زیرساخت های لازم برای رشد استارتاپ‌ها در کشور گفت:در حال حاضر ۴۵ پارک علم و فناوری، بیش از ۱۹۰ مرکز رشد،۸۰ مرکز نوآوری، بیش از ۳۰ صندوق خطرپذیر، چهار هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان، ۷۲ شتابدهنده و ۳۶۴ شرکت خلاق در کشور ایجاد شده است که خود نشانگر رشد و توسعه فعالیت های فناورانه و وجود امکانات لازم در کشور است.

وی در ادامه گفت‌: در هر پنل نمایندگانی از کشورهای مدعو سخنرانی خواهند داشت و در نهایت بیانیه‌ای صادر می‌شود و ما امیدوار هستیم که با پتانسیل‌های موجود در کشور بتوانیم به اهداف خود در حوزه نوآوری برسیم.

پیمان صالحی

پیمان صالحی

صالحی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد(اسکاپ) یکی از نهادهای تابع شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است و این شورا یکی از پنج رکن اصلی سازمان ملل متحد به شمار می‌آید و دارای ماموریت‌های گسترده در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی است.

وی این کمیسیون را از نهادهای تخصصی و منطقه‌ای دانست و ادامه داد: شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در هر قاره یک آژانس منطقه‌ای دارد و ماموریت آن در آسیا و اقیانوسیه به اسکاپ واگذارشده است که دفتر منطقه‌ای آن در بانکوک تایلند قرار دارد.

رییس مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های موجود کشور در حوزه نوآوری و فناوری و با توجه به ماموریت‌های اسکاپ، پیشنهاد برگزاری مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه در سال گذشته توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری به اسکاپ ارائه شد که با پیگیری‌های بعدی این پیشنهاد به تصویب رسید و مقرر شد نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) به همت مركز تعاملات بين‌المللي علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ۲۱ تا ۲۲ خردادماه در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی و با حضور وزرا و نمايندگان بیش از ۵۰ كشور عضو اسكاپ و روسای سازمانهای بين‌المللي مرتبط برگزار می شود.نشست‌هاي تخصصي این مجمع نیز طي روزهاي ۲۱ و ۲۲ خرداد، همزمان با هشتمين نمايشگاه بين‌المللي فناوری و نوآوری (اينوتكس) در محل دائمی نمایشگاه‌های بين‌المللي تهران برگزار می‌شود.

در ادامه این نشست دبیر نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه(اسکاپ) از حضور نمایندگان ۵۰ کشور مختلف دنیا در این مجمع بین المللی خبر داد و گفت: نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه ۲۱ تا ۲۲ خردادماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

احمدرضا علایی، دبیر نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه در نشست خبری این مجمع گفت: این مجمع به پیشنهاد ایران برگزار می شود. این برای نخستین بار است که کشورمان شاهد چنین تجربه منحصر به فردی در برگزاری یک مجمع بین المللی با همکاری سازمان ملل متحد با محوریت فناوری و نوآوری خواهد بود.

علایی افزود: مقامات بلندپایه کشورهای عضو اسکاپ به دعوت مشترک معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، رییس اسکاپ و معاون دبیر سازمان ملل به این مجمع فراخوانده شدند. حضور مقامات بلند پایه کشورهای عضو اسکاپ در سطح وزیران و معاونان نشان از جایگاه و اعتبار بالای این اجلاس دارد.

بنا به گفته علایی، در این اجلاس تلاش شده از مزیت رقابتی کشور در اکوسیستم نوآوری استفاده و از ظرفیت سازمان ملل برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به این افراد بهره گرفته شود.

وی همچنین اظهار کرد: ایران در این اکوسیستم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این مجمع فرصتی فراهم می کند تا بتوانیم در حوزه علم و فناوری توانایی هایمان را بار دیگر نشان دهیم و در ذیل این برنامه، صادرات محصولات فناورانه را نیز دنبال کنیم.

علایی با بیان این که ۶۲ کشور در اسکاپ حضور دارند، گفت: در پی برگزاری این مجمع، هیات های خارجی از اماکن و زیرساخت های نوآورانه ایران مانند کارخانه نوآوری بازدید می کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات و برنامه های جانبی نخستین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسيه در سایت اینترنتی innovationforum ارائه می شود.

گردهمایی بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹

در ادامه این نشست خبری، مهدی صفاری‌نیا، رییس پارک فناوری پردیس با اشاره به برگزاری هفت دوره موفق نمایشگاه اینوتکس در کشور، گفت: نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با نام اینوتکس به محلی برای گردهمایی موثرترین نقش آفرینان اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور تبدیل شده است.

وی افزود: با نگاهی به آمار دوره های گذشته می توان گفت که بیش از یک هزار شرکت و استارتاپ در این دوره ها حضور داشتند و بیشتر از ۲۵ هزار مخاطب از این نمایشگاه ها بازدید کردند. همچنین ۱۴۰ تفاهم نامه همکاری نیز بین شرکت ها و سرمایه گذاران امضا شد.

به گفته صفاری‌نیا، اینوتکس، محلی برای گردهمایی تمام اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور و رویدادی برای ملاقات متخصصان و کارشناسان، کارآفرینان، سرمایه گذاران، مخترعان و سیاست گذاران است.

وی همچنین تصریح کرد: اینوتکس ۲۰۱۹ با شعار «اکوسیستم نوآوری و فناوری زیر یک سقف» با حضور بیش از ۴۰۰ شرکت، استارتاپ و سرمایه گذار و با بیش از ۳۰ رویداد برگزار خواهد شد. پیش بینی می کنیم بیش از هشت هزار نفر از نمایشگاه امسال بازدید کنند.

رییس پارک فناوری پردیس درباره اهداف برگزاری نمایشگاه اینوتکس، گفت: «سرمایه گذاری و ایجاد ارتباط بین سرمایه گذاران داخلی و بین المللی با شرکت ها و استارتاپ ها»، «مشارکت و همکاری بین شرکت های فناوری و استارتاپ های داخلی و بین المللی» و «تولید محتوایی جذاب و مورد نیاز برای اجزای مختلف اکوسیستم»، مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراخوان حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایجاد استارتاپ و هسته‌ فناور

اعلام اسامی روزها و برنامه های هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱

هشدار معاون وزیر علوم: خطر شدید اخراج ایران از سرن، سزامی و توآس به دلیل نپرداختن حق عضویت!

پنج استارتاپ فرآورده‌های دارویی در انتظار سرمایه‌گذار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها