پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44631
شنبه، ۱۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 15:57

غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در سواحل جنوبی خزر بررسی شد

بررسی غلظت جیوه در شگ ماهیان جنس Alosa در طول سواحل جنوبی دریای خزر نشان داد این ماهیان از لحاظ این فلز سمی برای مصرف کننده خطرناک نیستند. 

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسن ملوندی، عضو هیات علمی گروه محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری که با همکاری محققان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار این پژوهش را انجام داده در خصوص ضرورت انجام این بررسی گفت: مصرف ماهی به دلیل وجود امگا ۳، ویتامین‌هایی از قبیل D  B 12 و نقش آن در بهبود بیماری‌ها توصیه شده است، اما در مقابل به دلیل اینکه یکی از راه‌های اصلی ورود برخی از عناصر سمی به بدن، مصرف ماهی است، مصرف گونه‌های آلوده توصیه نمی‌شود؛بنابراین برای استفاده از انواع ماهی‌ها تناقضات واضحی از جنبه فواید و مضرات آن وجود دارد. با توجه به اهمیت سلامت انسان، لازم است تا خطرهای احتمالی آلاینده‌ها از طریق مصرف ماهی به طور علمی و جامع مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اهمیت سلامت ماهی‌ها برای مصرف‌کنندگان و به‌ویژه افراد حساس (کودکان و زنان باردار)، در این تحقیق میزان غلظت عنصر سمی جیوه در بافت عضله ماهی Alosa spp . در طول سواحل جنوبی دریای خزر، میزان جذب روزانه و هفتگی عنصر جیوه و همچنین میزان مجاز مصرف این گونه ماهی‌ها، ارزیابی خطرات سلامتی بالقوه (غذایی) برای انسان مورد بررسی قرار گرفته است.

گفتنی است نتایج حاصل از این پژوهش در مقاله تحت عنوان “Evaluation of potential human health risk due to the exposure to mercury via fish consumption of Alosa spp. from the southern Caspian Sea (ارزیابی خطر بالقوه سلامت انسان به علت قرار گرفتن در معرض جیوه از طریق مصرف ماهی Alosa spp از دریای خزر جنوبی)” در مجله معتبر Marine Pollution Bulletin از انتشارات ELSEVIER چاپ شده است.

بر اساس رده‌بندی تامسون رویترز این مجله جزو ۱۰ مجله برتر دنیا در زمینه آلودگی های دریایی است.

انتهای پیام


مطالب مرتبط

در دانشگاه حکیم سبزواری انجام شد: امکان سنجی و طراحی سیستم تصفیه پساب پالایشگاهی به کمک بازیافت حرارت

ساخت میز ارتعاشی با ظرفیت بالا در دانشگاه حکیم سبزواری

بومی سازی تولید هیدوژن از انرژی های نو و ذخیره آن در خطوط انتقال گاز طبیعی در کشور

طراحی توربین گاز با سوخت ترکیبی استاندارد در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها