جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رکورددار جهانی رویت هلال: تغییر در شروع ماه رمضان تغییری در روز عید فطر ایجاد نمی کند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44591
دوشنبه، ۱۳ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:42

رکورددار جهانی رویت هلال: تغییر در شروع ماه رمضان تغییری در روز عید فطر ایجاد نمی کند

عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر این که تغییر در ابتدای ماه قمری تاثیری در پایان ماه و آغاز ماه قمری بعد ندارد، اظهار داشت: در صورت رویت هلال ماه شوال در غروب ۱۴ خرداد طبق تقویم روز ۱۵ خرداد عید فطر خواهد بود.

به گزارش دیده بان علم ایران، سید محسن قاضی میرسعید، عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که در نشست بررسی تحلیلی هلال های رمضان و شوال ۱۴۴۰ سخن می گفت در خصوص برخی ادعاها که گفته شد ماه در روز نخست رمضان، هلال ماه “دوشنبه” بوده است، با تاکید بر اینکه رؤیت هلال ماه دو بعد “علمی” و “مذهبی” دارد، توضیح داد: هلال ماه در غروب روز ۲۹ شعبان در ارتفاع کمی از افق قرار داشت و همچنان بخش درخشندگی ماه خیلی ضعیف بود و رؤیت این گونه هلال‌های ماه معمولاً از سوی ۵۰ درصد از رصدگران اگر آلودگی نوری یا افق غبار آلود و یا آسمان ابری باشد، به سختی صورت می‌گیرد.

وی با بیان این که شورای تقویم در سال جاری درست عمل کرده بود؛ چراکه به نظر می‌رسد هلال این ماه در پهنه ایران قابل رؤیت است تاکید کرد: در آن روز در خصوص شرایط جوی بحث شد؛ ولی در آن شب ما موفق به رصد هلال ماه نشدیم و از نظر علمی می‌توان گفت که هلال ماه در آسمان بوده است، ولی ما نتوانستیم آن را رؤیت کنیم.

قاضی میرسعید خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید برای حاکم شرع رؤیت هلال ماه اثبات شود و وقتی کسی سند معتبری برای رؤیت هلال ماه ارائه نکرد، قطعاً هلال ماه که ۲۹ روزه است، ولی دیده نمی‌شود، تبدیل به ماه ۳۰ روزه قمری می‌شود، لذا یک روز در تقویم جابه‌جا شده است.

رکوردار جهانی رویت هلالهای جوان با تاکید بر این که از نظر علمی این طور نیست که اگر هلال ماه در ارتفاع زیادی از افق باشد و یا دیر غروب کند، نشاندهنده این باشد که هلال ماه روز قبل قابل رؤیت بوده است تصریح کرد: هلال‌هایی از ماه را می‌توان مثال آورد که به هیچ عنوان نمی‌توانستیم در روز قبل مشاهده کنیم، ولی در اولین رؤیت بعد از شروع رمضان حتی ارتفاع آن ۴ تا ۵ درجه بیشتر بوده است.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به این گفته که دو یا سه ماه متوالی قمری نمی‌توانند ۲۹ و یا ۳۰ روزه باشند، گفت: محاسبات نشان می‌دهد که چهار ماه متوالی قمری می‌تواند ۳۰ روزه هم باشد. به عنوان مثال ماه‌های شعبان، رمضان، شوال و ذی‌القعده می‌توانند در یک سال ۳۰ روزه باشند، همچنان که ۳ ماه متوالی ۳۰ روز قمری نیز امر عادی است.

وی در عین حال با بیان اینکه وجود چهار ماه قمری متوالی ۳۰ روزه به ندرت رخ می‌دهد، یادآور شد: علاوه بر آن سه ماه متوالی قمری ۲۹ روزه هم وجود دارد. رؤیت هلال ماه بستگی به عواملی چون گردش ماه به دور زمین دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها