پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نرم افزار تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44547
چهارشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:34

ساخت نرم افزار تشخیص آنلاین نورون های داخل قشر مغز در کشور

پژوهشگران مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با طراحی نرم افزاری برای تشخیص اختلالات عصبی توانستند جایگزینی برای نمونه های مشابه خارجی پیدا کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر میرشهرام صفری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص این نرم افزارگفت: نرم افزاری که در  این آزمایشگاه مستقر  شده است، وسیله ای است تا بتوانیم نوع نورون ها را در مغز حیوانات زنده به طور دقیق تشخیص دهیم.
وی افزود : فعالیت هایی که تا کنون در این مورد انجام شده است، امکان تشخیص دادن تحریکی بودن یا مهاری بودن نورون و همچنین زیر گروه نورونی است که سلول عصبی می تواند داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: به زبان ساده تر، چالش بزرگی که در الکتروفیزیولوژی برای سالیان طولانی وجود دارد، این موضوع است که در ثبتی که در حیوان زنده انجام می گیرد نوع نورون نامشخص است و این  موضوع باعت میشود نتوانیم قضاوت صحیحی در مورد عملکرد نورون در مغز داشته باشیم و با این شیوه ای که ابداع شده است بر مبنای بررسی بیش از ۳۰ فاکتور الکتروفیزیولوژی بوده هشت فاکتور نهایی انتخاب شده است که بر اساس الگوریتم های یادگیری، امکان این که بتوانیم با دقت بالای ۹۰ درصد اختلال را تشخیص داد میسر شده است.
وی در خصوص اهمیت طراحی این نرم افزار گفت: به طور کلی تمامی فعالیت های مغزی و بیماریهای که در سیستم عصبی ایجاد می شود، نهایتا خود را در تغییر سیستم های عصبی نشان می دهد و با توجه به این که سلول های عصبی با یکدیگر یکسان نیستند، از این که بتوانیم یک سلو لی را به طور دقیق شناسایی کنیم و ببینیم که اختلالی یا تغییر عملکردی که به وجود می آید، دقیقا در کدام نوع از نورون است برای تشخیص و درمان سریع تر اختلالات کمک بسیار زیادی می کند.
صفری با بیان اینکه این تکنیک در حال حاضر  تنها در مدل حیوانی انجام می شود افزود:این تکنولوژی برای بیماری هایی که در آنها رویکرد یا جنبه نوع خاصی از نورون دچار مشکل شده باشد کاربرد بیشتری دارد و می شود با این  تکنیک نورون را در شبکه خاصی جدا سازی و اختلال جدید را شناسایی کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که این نرم افزار در فاز انسانی به تشخیص و درمان کدام یک از بیماری ها کمک میکند گفت : کاربرد این نرم افزار برای تشخیص  اختلال عملکرد وابسته به سلول خاص در بیماری ام اس، اتیسم و  در اسکیزوفرنی به طور دقیق روشن شده است.
صفری با اشاره به اینکه این مهم با کار تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصان مهندسی پزشکی و اساتید، علوم کامپیوتر و ریاضی و بیولوژی، هوش مصنوعی   انجام شده است بیان داشت :تلاش خواهیم کرد که این دستاورد در قالب شرکت های دانش بنیانی که تاسیس شده است به یک برنامه بر روی سیستم های الکتروفیزیولوژی ایجاد شود  تا در نهایت به محققان کمک کنیم بتوانند با دقت بیشتری فعالیت های علمی خود را افزایش داده و میزان تاثیر گذاری را بیشتر کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها