- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

موفقیت جراحان ایرانی در بازسازی فک و صورت گلوله خورده

در یک جراحی منحصر بفرد و پیچیده در بیمارستان طالقانی تهران برای بیماری که مورد اصابت گلوله در ناحیه فک و صورت قرار گرفته بود، از طریق اسکن سه بعدی مدلی طراحی و بازسازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت گرفت.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر حسین بهنیا، استاد گروه جراحی دهان،  فک و صورت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  و رییس تیم جراحی اظهار کرد: این جراحی منحصر به فرد به منظور باز سازی فک پایین و نسوج نرم کف دهان، گردن و صورت به صورت تیمی بر روی یک مرد  ۴۲ ساله که در اصفهان مورد  اصابت گلوله قرار گرفته بود انجام شد.

وی در خصوص روند درمان و بازسازی فک و صورت این بیمار خاطرنشان کرد: به دنبال حادثه بلافاصله در اصفهان درمانهای اولیه اورژانس صورت گرفته بود و بعد از چند ماه عملیات بازسازی یکبار از فلاپ آزاد فیبولا و بار دوم نیز از فلاپ سینه و دنده انجام شد که هیچ کدام موفق نبود. در ادامه بیمار جهت درمان به تهران مراجعه کرد که با طراحی دقیق و برنامه ریزی با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته درمان جراحی بصورت تیمی در بیمارستان طالقانی با موفقیت بر روی بیمار انجام شد.

بهنیا اظهار کرد: به کمک اسکن سه بعدی و تهیه مدل، بازسازی های مناسب به صورت مجازی و شبیه سازی بر روی مدل انجام گرفت و در حین جراحی به عنوان الگو استفاده شد تا دقیقا وضعیت قبل از حادثه برای بیمار ایجاد شود.

وی افزود: برای بازسازی از تنها فلاپ فیبولای باقیمانده سمت مقابل به کمک استئوتومی های متعدد و فیکساسیون از طریق پیچ و پلاک به استخوانهای اطراف ثبت شد تا نهایتا عروق تغذیه کننده فلاپ و به عروق گردن زیر میکروسکوپ آناستوموز شود.

بهنیا یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط تیم درمانی پزشکان و دکتر شهرام ناظرانی متخصص جراحی ترمیمی و میکروسکوپی بیمارستان طالقانی را استفاده از فلاپ پوست سر برای بازسازی نسوج نرم ناحیه گردن و چانه عنوان کرد تا بیمار بتواند دقیقا نسوج از دست رفته را از نظر رنگ پوست و مو تامین کند.

وی در پایان تصریح کرد: چند ماه دیگر درمانهای تکمیلی و ترمیمی به صورت موضعی انجام و برای بیمار از ایمپلنت های دندانی در فک بازسازی شده برای جویدن و تغذیه استفاده خواهد شد.

انتهای پیام