پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش بنیان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44511
سه شنبه، ۷ خرداد، ۱۳۹۸ | 11:11

پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش بنیان

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی از پرداخت هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و اولویت در پرداخت این تسهیلات را شرکت‌های نوپا و شرکت‌هایی که اشتغالزایی را در مناطق محروم تقویت می‌کنند، اعلام کرد.

به گزارش دیده بان علم ایران، روح‌الله ذوالفقاری با تشریح جزئیات اختصاص هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی به شرکت‌های دانش بنیان از طریق بانک مهر اقتصاد ایران درباره اولویت شرکت‌های دریافت کننده این تسهیلات گفت: اولویت در پرداخت این تسهیلات با شرکت‌های نوپا و شرکت‌هایی است که اشتغالزایی را در مناطق محروم تقویت می‌کنند که این تسهیلات نیز از طریق شبکه بانکی به این شرکت‌ها پرداخت می‌شود.

وی درباره سقف پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به شرکت‌های دانش بنیان گفت: این مساله به اشتغال ایجاد شده در این شرکت‌ها بستگی دارد. ما به ازای هر شغلی که در این شرکت‌ها ایجاد شود ۲۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی برای حفظ اشتغال پرداخت می‌کنیم. این تسهیلات به صورت قرض‌الحسنه و در قالب اقساط ۲۴ ماهه اعطا می‌شود.

ایجاد پنج هزار شغل با تسهیلات هزار میلیارد ریالی صندوق نوآوری و شکوفایی

ذوالفقاری در پاسخ به این سوال که با هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی به شرکت‌های دانش بنیان، چه مقدار شغل ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که بتوانیم از پنج هزار شغل در قالب این تسهیلات حمایت کنیم. در واقع تسهیلات دیگری که ما در صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهیم مشاغل را ایجاد می‌کند، لذا این تسهیلات هزار میلیاردی از حفظ مشاغل حمایت خواهد کرد. با این تسهیلات ما هزینه نیروی انسانی را برای شرکت‌های دانش بنیان پایین می‌آوریم و به شرکت‌ها کمک می‌کنیم در شرایطی که ممکن است ناهمواری اقتصادی برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند، اولین راه حلی که به آن می‌رسند کاهش نیروی انسانی نباشد.

روح الله ذوالفقاری صندوق نوآوری و شکوفایی

روح الله ذوالفقاری صندوق نوآوری و شکوفایی

وی با یادآوری اینکه در سال ۹۲ تقریبا ۵۰ شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت بودند، گفت: بعد از اعمال سیاست‌های حمایتی دولت، امروز بیش از چهار هزار شرکت دانش بنیان در کشور مشغول به فعالیت هستند که حجم قابل توجهی از اقتصاد و اشتغال کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

به گفته وی ایجاد شغل تابع مسائلی همچون میزان فروش، پارامترهای کلان اقتصادی، شرایط کسب و کار و بازار است که با ارتقای این مسائل می‌توان به افزایش اشتغال در کشور امیدوار بود.

توزیع تصمیم‌گیری درباره تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور

ذوالفقاری در بخش دیگری از برنامه « گفتگوی ۱۸:۳۰» به توزیع تصمیم‌گیری درباره اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در سراسر کشور از طریق صندوق‌های پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: ما در اکوسیستم نوآوری، ظرفیت بسیار خوبی به نام صندوق‌های پژوهش و فناوری داریم که نوع فعالیت آنها در گذشته چندان قابل توجه نبود. ما اواخر سال گذشته با حمایت‌هایی که از این صندوق‌ها انجام دادیم آنها را در استان‌هایی که استقرار دارند فعال کردیم و قریب هزار میلیارد تومان به شکل تسهیلات و خط اعتباری برای آنها در نظر گرفتیم تا به صورت بومی صلاحیت شرکت‌هایی که در محدوده جغرافیایی آنها قرار دارند بررسی و به نیابت از صندوق نوآوری و شکوفایی به این شرکت‌ها تسهیلات پرداخت کنند.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه در پاسخ به این سوال که شرکت‌های دانش بنیان واجد شرایط برای دریافت تسهیلات چگونه شناسایی می‌شوند؟ تصریح کرد: قانونگذار تکلیف این مسئله را مشخص کرده است. در واقع باید بگویم شرکت‌های دانش بنیان موضوع تشخیصی نیست. ما در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کارگروهی برای تشخیص صلاحیت شرکت‌های دانش بنیان داریم که پرونده شرکت‌های متقاضی را متناسب با فناوری‌هایی که تولید می‌کنند و نیز نیروی انسانی که از آن بهره‌مند هستند، بررسی و مشخص ‌می‌کند که آیا این شرکت جزو شرکت‌های دانش بنیان است یا خیر.

وی اضافه کرد: پس از احصای صلاحیت شرکت‌‌ها، کار ما در صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز می‌شود و هم‌اکنون نیز فضای یکسانی را برای همه شرکت‌ها فراهم کرده‌ایم به طوری که بلافاصله پس از اینکه شرکتی عنوان دانش بنیان را کسب کرد به آن شرکت پیامک و ایمیل زده و از آنها دعوت می‌کنیم در چتر حمایتی که برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم قرار گیرند. امروز خود شرکت‌های دانش بنیان نیز نسبت به این مسئله آگاه هستند.

چگونگی اعطای تسهیلات به شرکت‌های کوچک و بزرگ دانش بنیان

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی در اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان با دو نوع شرکت‌های نوپا و شرکت‌های‎ بزرگ مواجه است، اظهار داشت: بر اساس برنامه تدوین شده، صندوق‌های پژوهش و فناوری که به نوعی جزو نهادهای واسط اکوسیستم نوآوری به شمار می‌آیند شرکت‌های نوپا را تحت پوشش قرار خواهند داد. درباره شرکت‌های بزرگ نیز باید بگویم که تسهیلات این شرکت‌ها که طبیعتا تسهیلات کلان‌تری است از طریق شبکه بانکی به آنها ارائه می‌شود. البته شرکت‌هایی که وارد جرگه تسهیلات بزرگ می‌شوند قابلیت بانکی را نیز دارا هستند و می‌توانند مطابق با استانداردهای بانکی تسهیلات دریافت کنند.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: این صندوق در قبال شرکت‌هایی که در طیف شرکت‌های نوپا و نیز شرکت‌های بزرگ قرار نمی‌گیرند نیز رأسا راهکارهای حمایتی را به آنها پیشنهاد و تسهیلات مدنظر را به آنها ارائه می‌کند.

تشریح انواع تسهیلات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان

وی در ادامه از «تسهیلات نمونه‌سازی»، «تسهیلات سرمایه در گردش»، «تسهیلات مربوط به فروش و بازاریابی» و «صدور ضمانت‌نامه» به عنوان بخشی از خدمات ارائه شده از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان عنوان و تصریح کرد: اولین نوع تسهیلات ما مربوط به نمونه‌سازی است. در این بخش به شرکت‌هایی که قصد دارند ایده خود را به یک محصول آزمایشگاهی و سپس صنعتی تبدیل کنند تسهیلات قرض‌الحسنه با بازپرداخت پنج ساله ارائه می‌کنیم.

ذوالفقاری در توضیح «تسهیلات سرمایه در گردش» نیز گفت: پس از اینکه محصول واقعی ساخته شد، شرکت‌ها برای تولید آن محصول نیاز به خط تولید دارند، لذا ما در صندوق تسهیلاتی به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم تا بتوانند امکاناتی نظیر ماشین‌آلات، تجهیزات و مکان استقرار را تهیه کنند. بعد از تولید، شرکت‌ها به سرمایه در گردش نیاز دارند که ما تسهیلات مربوط را نیز به شرکت ارائه می‌دهیم تا بتوانند هزینه‌های مواد اولیه، هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد کارکنان خود را از این محل تامین کنند.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: علاوه بر اینها، در قالب تسهیلات لیزینگ به فروش محصولات دانش بنیان نیز کمک می‌کنیم.

وی به صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: همه شرکت‌ها برای حضور در مناقصات باید ضمانت نامه‌هایی بگذارند که هزینه آن نیز قابل ملاحظه است. ما در صندوق نوآوری و شکوفایی با هماهنگی شبکه بانکی این خدمت را در نظر گرفته‌ایم که بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای بتوانند ضمانت‌نامه مربوط به شرکت در مناقصات مدنظر خود را دریافت کنند. همه این کارها کمک می‌کند قیمت تمام شده محصولات دانش بنیان پایین باشد و این شرکت‌ها نیز بتوانند تاب‌آوری بیشتری را در اقتصاد داشته باشند و رشد بیشتری را در حوزه اقتصادی به وجود آورند.

کمک صندوق به حوزه فروش و بازاریابی محصولات دانش بنیان

ذوالفقاری همچنین به تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فروش و بازاریابی اشاره کرد و گفت: در این نوع از تسهیلات ما به خریدار محصولات دانش بنیان وام می‌دهیم تا بتواند محصول مورد نیاز خود را از شرکت‌های دانش بنیان خریداری کند. همچنین به شرکت‌های دانش بنیان نیز برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و تقویت حوزه بازاریابی خود، کمک بلاعوض اعطا می‌کنیم تا بتوانند محصولات خود را در نمایشگاه‌ها عرضه و سهم بیشتری از بازار را کسب کنند.

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی به فعالیت‌های این صندوق در حوزه بازاریابی محصولات دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: ما در این زمینه دستگا‌ه‌های نیازمند محصولات دانش بنیان را شناسایی و آنها را پای میز مذاکره با شرکت‌های دانش بنیان می‌آوریم که اخیرا این کار را در حوزه پسماند شهری با همکاری شهرداری تهران انجام دادیم. همچنین در قالب یکسری رویدادها، شرکت‌های دانش بنیان را دعوت می‌کنیم تا توانمندی‌های خود را ارائه کنند و مخاطب این توانمندی‌ها نیز کسانی هستند که می‌توانند بازار هدف باشند. در عین حال صاحبان سرمایه را هم به این محافل دعوت می‌کنیم که خود صندوق هم به عنوان بخشی از این صاحبان سرمایه که کار تامین مالی را انجام می‌دهد، حضور دارد. با این کار سعی داریم پیوندی بین عرضه و تقاضا برقرار کنیم تا به فروش محصولات دانش بنیان کمک شود.

وی در ادامه با اشاره به رایزنی صندوق نوآوری و شکوفایی با ۱۰ بانک بزرگ کشور در زمینه اعطای تسهیلات به شرکت‌های بزرگ دانش بنیان گفت: ما پیش از پایان سال ۹۷ با مدیران عامل ۱۰ بانک بزرگ کشور جلسه داشتیم و در این جلسات مقرر شد این بانک‌ها خط ویژه‌ای را برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنند. در حال حاضر وقتی ما شرکتی را به بانکی معرفی کنیم آن شرکت در بازه زمانی کمتر از یک ماه می‌تواند تسهیلات مدنظر خود را دریافت کند. برای صدور ضمانت‌نامه نیز این مسئله در کمتر از یک هفته اتفاق می‌افتد. البته ما به صورت روزانه در حال عارضه‌یابی این موضوعات هستیم تا بتوانیم شرایط پرداخت تسهیلات را تسریع کنیم و از بروکراسی‌های غیر ضرور در این حوزه بکاهیم.

خدمات صندوق به شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در مناطق سیل‌زده

معاون برنامه‌ریزی صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش پایانی این گفت‌وگو، به خدمات این صندوق به شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و درباره میزان خسارت وارده به این شرکت‌ها گفت: هنوز تعداد دقیق شرکت‌های دانش بنیان آسیب دیده از طریق استانداری‌های خوزستان و لرستان به ما اعلام نشده است اما این خسارت‌ها در استان گلستان حدود ۵۰ میلیارد ریال اعلام شده است. اما از ناحیه کمک ما به این شرکت‌ها باید بگویم که خیال آنها را بابت بدهی‌هایی که به صندوق داشتند راحت کردیم و به آنها در ازسرگیری بازپرداخت وام‌ها شش ماه تنفس دادیم تا آمارها از استان‌های خوزستان و لرستان جمع‌آوری شود و متناسب با آن تصمیم مناسب را اتخاذ کنیم.

ذوالفقاری در پایان اظهار امیدواری کرد که صندوق نوآوری و شکوفایی بتواند بخشی از خسارت‌های شرکت‌های دانش بنیان در مناطق سیل‌زده را جبران کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها