- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

رییس مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از اجرای مطالعات جدید درباره نرخ فرونشست استان البرز خبر داد و نسبت به افزایش این پدیده در این استان هشدار داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر فریبرز قریب با بیان این‌که پهنه فرونشست در استان البرز نسبت به گذشته افزایش یافته است، افزود: استان البرز به عنوان یکی از استان‌های پرخطر و در معرض تنش مخاطره فرونشست در کشور محسوب می‌شود و به دلیل شرایط خاص این استان از نظر جمعیتی و وابستگی زیاد به منابع آب زیرزمینی، مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور مطالعات جدیدی در این زمینه انجام داده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های کاربردی با اشاره به این‌که نتایج بیانگر گسترش پهنه فرونشست نسبت به مطالعات قبلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در سال ۱۳۸۴ است، خاطر نشان کرد: تقریباً تمامی دشت‌های “هشتگرد”، “نظرآباد” و “کرج” با نرخ سالانه حدود ۶ تا ۷ سانتی‌متر در سال متأثر از این پدیده هستند.

قریب ادامه داد: بر اساس مستندات و گزارشات موجود در مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی در صورت تداوم خشکسالی‌ها در منطقه و فشار بیش از حد توان بر منابع و انسداد جریان‌های بالادستی آب و عدم توجه به هشدارها، چشم‌انداز نامطلوبی پیش‌روی دشت‌های استان البرز به وجود خواهد آمد.

به گفته وی یافته‌های مرکز پژوهش‌های کاربردی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در این خصوص به صورت مستند موجود و قابل دسترس است و پیش از این در جلسات متعدد استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان البرز نیز ارائه شده است.

انتهای پیام