پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

زیستگاه اصلی مرجان های منزوی در خلیج فارس شناسایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44370
دوشنبه، ۲۳ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 13:13

زیستگاه اصلی مرجان های منزوی در خلیج فارس شناسایی شد

در پی پنجمین گشت تحقیقاتی کاوشگر خلیج فارس، یکی از زیستگاه های اصلی مرجان های منزوی (مرجان فنجانی) در خلیج فارس کشف شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر عبدالوهاب مقصودلو، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و مجری برنامه علمی پایش سواحل با بیان این مطلب گفت: طی نمونه برداری های انجام شده در پنجمین گشت کاوشگر خلیج فارس که در عمق نزدیک به ۹۰ متری در بخش غربی تنگه هرمز انجام شد، گونه ای از مرجان های منزوی به نام Cynarina lacrymalis با تراکم بالای ۲۰۰-۳۰۰ عدد در متر مربع در زیستگاه شنی صدفی مشاهده شد که پیشتر در خلیج فارس گزارش نشده بود.

وی اظهار کرد: گونه های مرجان منزوی متعلق به مرجان های سخت هستند که بر خلاف آبسنگ های مرجانی، ریف یا صخره تشکیل نداده و زندگی کلنی ندارند.

مقصودلو با بیان این که پراکنش این گونه در منطقه اقیانوس هند – آرام غربی بوده و از محدوده بین کشندی تا زیر کشندی و اعماق ۴۰۰ متر حضور دارد، تصریح کرد: سوابق این گونه از دریای سرخ و خلیج عدن، اندونزی، ژاپن و شرق استرالیا گزارش شده اما این اولین گزارش از حضور این گونه در محدوه تنگه هرمز و در تراکم بالا است.

مجری برنامه علمی پایش سواحل در ادامه با اشاره به این مطلب که وضعیت حفاظت از گونه مشاهده شده بر مبنای رده بندی مرکز بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) گونه ای نزدیک به تهدید‏ (near threatened) می باشد، افزود: گونه های «نزدیک به تهدید» به معنی در معرض خطر قرار دارند، نیست بلکه نیاز به توجه و حفاظت بیشتر در آینده دارند. بنابراین ضروری است ضمن توجه و حفاظت بیشتر در آینده جمعیت آن سالانه بررسی شود ضمن این که این نوع مرجان دارای طیف تحملی وسیعی نسبت به تغییر شرایط محیطی بوده و از این رو مورد توجه آکواریوم داران می باشد.

گفتنی است که قبلا دو گونه Heterocyathus aequicostatus و Heteropsammia cochlea در تراکم اندک از مناطق بین کشندی شمال غرب خلیج فارس و توسط محققان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی مشاهده و گزارش شده بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها