شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

شتابدهنده صنایع دارویی و غذایی «اکتوتک» راه اندازی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44321
سه شنبه، ۱۷ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 16:57

شتابدهنده صنایع دارویی و غذایی «اکتوتک» راه اندازی شد

با ایجاد شتابدهنده «اکتوتک» که با حمایت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شرکت داروسازی اکتوورکو و شرکت صنایع غذایی آماده لذیذ صورت می گیرد راه برای توسعه استارتاپ‌های حوزه زیست‌فناوری و تولید مواد پیشرفته غذایی و دارویی هموار شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، هلدینگ دارویی غذایی اکتوور با هدف سرعت بخشیدن به فعالیت های علمی دانش بنیان در حوزه های دارویی و غذایی فرآیند جذب و ایجاد شتابدهنده دارویی غذایی را در ایستگاه نوآوری شریف آغاز کرد.ه است

سورنا ستاری، روز سه شنبه در دومین بخش از سفر خود به استان البرز با حضور در کارخانه پیشرفته داروسازی اکتوورکو از خطوط تولید و بخش های مختلف این مجموعه بزرگ دارویی دیدن کرد. در این بازدید توافق و مقدمات حمایت از توسعه تولیدات دانش‌بنیان و فعالیت های توسعه ای شرکت دارویی اکتوورکو، حمایت از بومی سازی و بهره مندی از فناوری های نوین و دانش بنیان صورت پذیرفت.

همچنین موافقت‌نامه همکاری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و بخش‌های دارویی و غذایی گروه اکتوور برای تولید دانش بنیان محصولات دارویی و غذایی به امضای دکتر قانعی، دبیر ستاد زیست فناوری و دکتر علینصر نراقی و نهاله نراقی، مدیرعاملان شرکت داروسازی اکتوورکو و شرکت صنایع غذایی آماده لذیذ رسید.

این مجموعه فناور با در اختیار داشتن مجموعه‌ای از شرکت‌ها، علاوه بر تولید مواد پیشرفته دارویی، محصولات و فرآورده‌های غذایی را با فناوری پیشرفته بومی سازی شده تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می کند.

شتابدهنده تخصصی اکتوتک، محلی می شود تا استارتاپ‌ها هم در عرصه غذایی و هم دارویی، نیاز کشور را تامین کند و ضمن خلق ارزش افزوده، اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را هم در این حوزه افزایش دهد.

اکتوور اکتوورکو

گروه دارویی اکتوورکو با جذب نخبگان جوان دانشگاهي كشور و بهره گیری از فناوری های پیشرفته در زمینه تولید و تامین بیش از ۱۹۰ قلم دارو در ۱۴ حوزه درمانی مختلف از قبیل بیماری های قلب و عروق، سرطانی، پیوند، ام اس، اعصاب، داخلی، زنان و بیماری های خاص فعالیت دارد.

اين گروه دارویی از ظرفیت تولید بیش از ۷ میلیارد عدد قرص و کپسول و حدود ۱۰۰ میلیون آمپول، سرنگ از پیش پر شده، ویال تزریقی و لیو فیلیزه برخوردار است و در سه سال گذشته موفق به احداث، تجهیز و بهره برداری از بیش از ۳۰ هزار متر مربع فضای تولیدی جدید شده است.

این مجموعه تولیدی با توجه به نیروی انسانی توانمند در حوزه های مختلف تحقیقات دارویی، ظرفیت های بالای پژوهشی و فناوری، استانداردهای بالا و امکانات و تجهیزات روزآمد موفق شده در سایه همکاری های علمی و فناوری با بزرگترین کمپانی های داروسازی دنیا از جمله کمپانی Merck آلمان دانش فنی تولید اقلام مختلف دارویی از جمله بیوداروها را به کشور منتقل کند و در نظر دارد علاوه بر تامین نیاز داخلی به قطب تولید دارو در منطقه تبدیل شود.

واحد تحقیق و توسعه شرکت با به کارگیری بیش از ۳۰ نیروی متخصص و پژوهشگر در حوزه های مختلف داروسازی، شیمی، بیوتکنولوژی و … با بهره گیری از آخرین فناوری ها و تکنیک های روز دنیا، محصولاتی متنوع با فرمولاسیون های منحصر به فرد عرضه نمايد.

گروه دارویی اکتوور، اول اردیبهشت ماه جاری طی مراسمی پیشرفته ترین واحد تولید قرص و کپسول کشور را رسما به بهره برداری رساند.

کارخانه جدید توليد داروهای جامد اکتوور(اکتوور۲) که در شهرک صنعتی بهارستان استان البرز احداث شده، دارای بیش از ۱۰ هزار متر مربع زیربنا، ۴۲۰۰ متر مربع کلین روم(اتاق تمیز) و شامل سه خط گرانولاسیون، ۶ خط تولید قرص و کپسول و ۵ خط بسته بندی پرسرعت مي باشد.

این کارخانه که به رغم موانع و محدودیت های تحریم با مشارکت کمپانی Merck آلمان احداث شده از ظرفیت تولید سالانه ۶ میلیارد عدد قرص و کپسول برخوردار است و می تواند نیاز ایران و منطقه به داروهای این کمپانی را تامین کند.

ویژگی منحصر به فرد کارخانه اکتوور۲، سیستم کاملا بسته و کنترل شده انتقال مواد و تولید آن است که تمامی پارامترهای محیطی از قبیل اختلاف فشار، دما و … در آن با پیشرفته ترین تجهیزات و سیستم های روز دنیا کنترل می شود.

این کارخانه به جدیدترین و پرسرعت ترین دستگاه های پرس قرص و بسته بندی مجهز است و تولید آزمایشی آن از اواخر سال گذشته آغاز شده بود.

گروه دارویی اکتوورکو همچنین در آذرماه سال گذشته بزرگترین کارخانه تولید داروهای ضدسرطان خاورمیانه (اکترو) و فاز ۲ سایت داروهای بیوتکنولوژی اکتوورکو را افتتاح کرد.

مجموعه بزرگ دارویی اکترو که دارای ۹ خط تولید داروهای ضد سرطان است با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو راه اندازی شده است و در شرایطی که به دلیل تحریم های ظالمانه، دستیابی به داروهای بیماری های خاص مانند سرطان و ام اس دشوار می شود، این گروه دارویی با انتقال فناوری، ساخت طیف گسترده ای از داروهای مورد نیاز بیماران، تلاش می کند تا زمینه دسترسی بیماران به داروهای با کیفیت را به قیمت مناسب فراهم کند.

خطوط تولید بیوتکنولوژی اکتوورکو نیز شامل خط تولید آنتی بادی های منو کلونال از سل لاین با تکنولوژی Single Use و بیوراکتور ۲۰۰۰ لیتری (اولین بیو راکتور آلمانی آمریکایی با مجوز OFAC و BAFA در خاورمیانه)، خط تولید مواد اولیه داروهای بیوتکنولوژی مجهز به بیو راکتورهای پرفیوژن، خط تولید محصول نهایی سرنگ از پیش پرشده با ظرفیت ۲۰ میلیون سرنگ، خط تولید ویال استریل با ظرفیت ۲۰ میلیون ویال و خط تولید ویال لیوفلایرز با ظرفیت ۵ میلیون ویال است.

تمامی محصولات این خطوط تولید دارو در آزمایشگاه های کنترل کیفیت پیشرفته شرکت اکتوورکو که از پیشرفته ترین و قوی ترین مراکز آزمایشگاهی در زمینه آنالیز دستگاهی و تست های شناسایی و اندازه گیری دقیق مواد اولیه و محصولات دارویی در ایران به شمار می رود، ارزیابی و کنترل می شوند.

گروه دارویی اکتوورکو که در سال ۱۳۴۸ توسط مرحوم دکتر مصطفی نراقی پایه گذاری شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی، جلب سرمایه و انتقال دانش فنی خارجی در قالب شرکت های دارویی اکتوورکو، البرز زاگرس، آتی فارمد و اکترو و همچنین گروه غذایی آماده لذیذ، محصولات متنوع دارویی و غذایی را به بازار ایران و منطقه عرضه می کند.

مجموعه دارویي “اکتوور” و غذايي “آماده لذيذ” با گستره وسیع فعالیت ها و تولیدات دانش بنیان زمینه اشتغال نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از نیروهای جوان و تحصیل کرده کشور را فراهم کرده است که امید می رود با امضای تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زمینه توسعه تحقیقات و رونق هر چه بیشتر تولیدات دانش بنیان این مجموعه فراهم شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس جهاد دانشگاهی، سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد

علت احتمالی استعفای ستاری، ناهماهنگی های ناشی از معاونت فناوری وزارت علوم است

تشکیل شورایی جدید، این بار برای راهبری دانش بنیان ها

گزینه‌های پیشنهادی ۱۸۰ فعال حوزه علم و فناوری برای معاونت علمی: ستاری، خیاطیان یزدی و صاحبکار خراسانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها