سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال رمضان، غروب یکشنبه، تنها با چشم مسلح قابل رویت است

نسخه قابل پرینت
کد خبر:44290
یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت، ۱۳۹۸ | 13:39

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال رمضان، غروب یکشنبه، تنها با چشم مسلح قابل رویت است

به عقیده رکوردار جهانی رویت هلال های جوان، هلال ماه رمضان غروب امروز یکشنبه تنها با چشم مسلح (ابزار) در ایران قابل رویت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، سید محسن قاضی میرسعید، پژوهشگر هلال ماه با بیان این که مقارنه ماه و خورشید ساعت ۳:۱۶ بامداد امروز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه برابر با ۲۹ شعبان اتفاق افتاده اظهار داشت: در لحظه غروب ۱۵ اردیبهشت، سن این هلال در پهنه ایران از شرق به غرب حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت، ارتفاع ماه ۴ درجه و ۵۰ دقیقه قوسی، فاز ماه یا همان بخش درخشان قابل رویت از دید ناظر زمینی ۶۶ صدم درصد، عرض دایره البروجی ماه حدود منفی ۵ درجه و فاصله ماه از زمین حدود ۳۸۷ هزار کیلومتر است.

به گفته وی از دید یک منجم و مستخرج تقویم، هلال ماه با پارامترهای گفته شده به هیچ عنوان در پهنه ایران با چشم غیر مسلح قابل رویت نخواهد بود. حداقل ارتفاع برای رویت با چشم غیر مسلح طبق معیار ( فاز و ارتفاع ) الزاما ۷٫۵ درجه ارتفاع در لحظه غروب خورشید و فاز ماه میبایستی ۷۵ صدم درصد باشد که این هلال چنین مشخصه ای را ندارد.

عواملی که باعث شده این هلال با سنی حدود ۱۶ تا ۱۷ ساعت با چشم غیر مسلح رویت نشود، ارتفاع کم هلال به خاطر عرض جنوبی دایره البروجی ماه و همچنین فاصله آن از زمین است که بین اوج و حضیض مداری قرار دارد این دو عامل باعث شده این هلال ارتفاع کمی از افق در لحظه غروب خورشید داشته باشد مضاف براینکه بخش درخشان آن کمتر از حد رویت است؛ لذا با توجه به تجارب شخصی در امر رویت هلال ماه و همچنین داده های بین المللی هلالهایی با این سن در بهترین حد و شرایط نیز رویت اسانی نخواهند داشت.

وی درباره رویت هلال رمضان با چشم مسلح در غروب امروز یکشنبه مقارن با ۲۹ شعبان و ۵ می گفت: هلال رمضان امسال فقط با ابزار قابل رویت است این هلال در مناطقی که در خط رویت به ان اشاره شده در مناطق جنوبی کشور با دوچشمی های بسیار قوی ودر نقاط بالاتر با تلسکوپ در شرایط بسیار عالی و ایده ال جوی قابل رویت میباشد و در بالای خط قرمز غیرقابل رویت میباشد.

داشتن ابزار خوب و مناسب، تجربه رصدگر و افقی مناسب شرایط خوبی را برای رویت این هلال مهیا خواهند کرد.

قاضی میرسعید درباره رویت پذیری هلال ماه رمضان در غروب یکشنبه گفت: در ایران به استثنای غرب استان گلستان، خراسان شمالی و رضوی و قسمتی از خراسان جنوبی هلال ماه در تمام کشور با ابزار قابل رویت میباشد. در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، عراق، کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس، عربستان، یمن، عمان، منتها الیه جنوب غربی افغانستان و شرق پاکستان با ابزار دیده خواهد شد.

به گفته وی هلال ماه در تمام قاره امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی به جز منتها الیه شمال امریکا و کانادا که با ابزار دیده میشود در بقیه نقاط با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود. در افریقا در غرب قاره با چشم مسلح ودر بقیه مناطق با ابزار قابل رویت است. در اروپا نیز در مناطق غربی مثل کشور انگلیس به استثنای شمال آن کشور، المان، رومانی، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، قبرس و یونان با ابزار و در نقاط شرقی و شمالی این قاره هلال ماه قابل رویت نخواهد بود.

گفتنی است براساس فتوای مقام معظم رهبری، ثبوت اول ماه با چشم مسلح صحیح است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها