- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سرپرست سازمان زمین شناسی خبر داد: پتانسیل تولید ریزگرد در ۳۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور/تهیه نقشه زمین شناسی متروی تهران – شمال

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: محققان این سازمان با بررسی ۳۳۰ هزار کیلومتر مربع از کانون‌های ریزگرد در کشور دریافتند که بیش از ۳۵ هزار کیلومتر مربع از اراضی کشور پتانسیل تولید گرد و غبار را دارد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر علیرضا شهیدی با اعلام این مطلب در سی و هشتمین گردهمایی علوم زمین که صبح امروز گشایش یافت خاطرنشان کرد که خراسان، سواحل خلیج فارس، مکران، جازموریان، کویر لوت، ایران مرکزی، دشت کویر و دریاچه ارومیه از جمله مناطق مستعد تولید گردوغبار در کشور به شمار می‌روند.

وی با اعلام این که تاکنون ۳۸۸ پروژه زمین‌شناسی در سازمان زمین شناسی انجام شده است، گفت‌: از این تعداد ۴۱ پروژه در حوزه مخاطرات بوده است.

شهیدی از جمله پروژه های در حال اجرا را طرح تهیه نقشه یکپارچه زمین‌شناسی کاربردی پهنه تهران در مقیاس یک ۲۵ هزارم عنوان کرد که تا محدوده فرودگاه امام خمینی را تحت پوشش قرار می‌دهد. علاوه بر این پروژه تهیه نقشه زمین‌شناسی یک ۲۵ هزارم مسیر متروی تهران شمال هم با همکاری شورای اسلامی شهر تهران در دستور کار قرار دارد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با بیان این که ایران از لحاظ آسیب پذیری در مخاطره سیل که خسارت بارترین مخاطره طبیعی است رتبه ای معادل کشور چین دارد گفت: مطالعات ما نشان داده‌اند که در جریان های سیل های اخیر پل‌های قدیمی که در زمان ساسانیان ساخته شده بود در مقابل سیل دوام آورده‌اند، ولی بسیاری از پل‌هایی که اخیراً بنا شده‌اند، بر اثر ورود سیل تخریب شدند.

وی افزود: در پی وقوع نخستین سیل در آستانه سال جاری با جشنواره‌ای از زمین لغزش‌ها در کشور مواجه شدیم که اولین زمین‌لغزش در روز ۲۵ اسفند ماه در طالقان رخ داد که این زمین لغزش همراه با انفجار بوده است و به دنبال آن در منطقه “حسین آباد” مرز سمنان و گلستان زمین لغزش بزرگی رخ داد، به گونه‌ای که روستای حسین آباد تحت تاثیر این مخاطره قرار گرفت و آسیب‌های جدی‌ای را متحمل شد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی وجود بحران آب را از دیگر مخاطرات موجود در کشور نام برد و در ادامه اضافه کرد: مصرف آب با توجه به افزایش تقاضا بسیار بالا رفته است و برای عبور از این بحران باید در قالب مدیریت مصرف و مدیریت منابع جدید اقدام شود که در این زمینه محققان زمین شناسی موفق به اکتشاف منابع کارستی شدند.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه به دلیل عدم مدیریت منابع آب‌های زیر زمینی با پدیده “فرونشست” در کشور مواجه هستیم، گفت‌: مطالعات ما نشان دهنده این است که ۳۰۰ دشت کشور تحت فرو نشست قرار دارند و با ارائه دستوراتی مبنی بر اینکه منابع آب‌های زیر زمینی به خوبی مدیریت شود، می‌توان از پیشرفت این بحران جلوگیری به عمل آورد.

شهیدی همچنین به تهیه نقشه‌های زمین شناسی دریایی در کشور اشاره و خاطر نشان کرد: این مطالعات در حوزه خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته است و مطالعه برای تهیه نقشه‌های زمین شناسی جامع دریای خزر در دستور کار قرار دارد.

سرپرست سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در پایان تهیه نقشه‌های ژئومورفولوژی‌های دریایی، تهیه نقشه‌های زمین شناسی دریایی جزایر قشم و تهیه نقشه‌های زمین گردشگری در سواحل جنوب را از دیگر اقدامات سازمان زمین شناسی اعلام کرد.

انتهای پیام