- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی: رستوران هاي سلف سرویس تبدیل به “اسرافکده” شده است!

عضو هیات مدیره انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی معتقد است فرهنگ غلط استفاده از رستوران هاي سلف سرویس توسط بخشی از مراجعان، این رستوران ها را تبدیل به “اسرافکده” هایی کرده که به چاقی و بیماری مشتریان بی مبالات دامن می زند.

در یادداشت دکتر بهادر حاجی محمدي، متخصص سم شناسی مواد غذایی و بازرس انجمن علمی بهداشت و ایمنی مواد غذایی که برای انتشار در اختیار دیده بان علم ایران قرار گرفته آمده است:

«سال هاست که در کشور ما تعداد رستوران هاي سلف سرویس به ویژه در مناطق بالاي شهر و مرفه نشین افزایش چشمگیري پیدا کرده که در آنها با اخذ مبلغی به عنوان ورودي، انتخاب نوع و میزان غذا به صورت آزاد و بدون محدودیت انجام می شود؛ اما به نظر می رسد رستوران هاي سلف سرویس که ریشه در فرهنگ غربی دارد در کشور ما به شیوه اي نامناسب جا افتاده است.

گاهی عده اي از مشتریان رستوران هاي سلف سرویس به طور غیرمستقیم به اسراف دامن می زنند که در تضاد با منویات دین مبین اسلام است و از طرفی ممکن است سلامت آنان تهدید شود.


پاره اي از اوقات، دسترسی به غذاي آزاد در رستوران هاي سلف سرویس باعث می شود به طور ناخواسته بین عده اي از مشتریان حاضر در میز غذا مسابقه اي بین خوردن حجم و انواع بیشتر غذا ایجاد شود! به نحوي که هر کسی که حجم و انواع بیشتري از غذاها را میل کند پیروز این رقابت است! چرا که قادر بوده بخشی از مبلغ ورودي رستوران را با خوردن غذاي زیاد جبران کند! البته اگرچه این موضوع به هیچ وجه عمومیت
ندارد و نمی تواند به تمام ما ایرانیان تعمیم داده شود ولی به هر حال بر اساس تجارت و مشاهدات شخصی نگارنده به نظر می رسد بخش قابل توجهی از ما به چنین وضعیتی مبتلا هستیم.

تصور می شود گاهی در رستوران هاي سلف سرویس لذت از غذا خوردن کاهش می یابد؛ چرا که در فکر و ذهن عده اي از مشتریان آرامش حکم فرما نیست و برخی از افراد حین صرف غذا مدام به این فکر می کنند که تلاش کنند تا حجم و انواع بیشتري از غذا را میل کنند.


پرخوري مشهود در رستوران هاي سلف سرویس روي سلامتی انسان اثرات مضر دارد چرا که موجب چاقی می شود و از طرفی اختلالات گوارشی را در پی دارد. از سوي دیگر حجم قابل توجهی از غذاها در بشقاب ممکن است به شکل نیمه خورده می شود که دیگر امکان استفاده توسط شخص دیگر وجود ندارد و بنابراین موجب اسراف غذا می شود. به ویژه اینکه در رستوران هاي سلف سرویس بر خلاف سایر رستوران هاي
معمول، امکان خروج و بردن باقیمانده غذا به منزل وجود ندارد و طبعا باقیمانده غذا در بشقاب مشتریان دور ریخته می شود.

دکتر بهادر حاجی محمدي

این کار به ویژه در شرایط اقتصادي فعلی کشور زیبنده ما ایرانیان نیست.

حال در پاسخ به اینکه چرا بسیاري از افراد از حضور در رستوران هاي سلف سرویس لذت می برند باید اینگونه جواب داد که افراد در رستوران هاي سلف سرویس از حق انتخابو آزاد بودندر غذا خوردن لذت می برند و نه لزوما از طعم و مزه دلپذیر غذاهاي متنوع.

اساسا فلسفه رستوران سلف سرویس این است که شخص به طور آزادانه قدرت انتخاب داشته باشد و بتواند غذاهاي متنوعی و لو در حجم کم را امتجان کند؛ نه اینکه به طور غیرمنطقی حجم بسیار زیادي از غذا را در یک وعده دریافت کند؛ بنابراین به نظر حقیر نیاز به بازنگري در فرهنگ غذایی ما ایرانیان احساس می شود. مثلا این سوال مطرح است که آیا صحیح است که از همه مشتریان رستوران اعم از نوجوان یا بزرگسال، هزینه یکسانی
اخذ شود؟

شاید بهتر است که که بسته به نوع و میزان اندازه غذاي مصرفی هزینه اخذ شود تا مانع اسراف شویم.»

انتهای پیام