پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

بررسی تاثیر سیلاب های اخیر در نواحی مصبی و ساحلی شمال و جنوب کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43895
شنبه، ۲۴ فروردین، ۱۳۹۸ | 13:36

بررسی تاثیر سیلاب های اخیر در نواحی مصبی و ساحلی شمال و جنوب کشور

پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از انجام سه تحقیق میدانی در حوزه های آبی شمال و جنوب کشور برای بررسی علمی جاری شدن سیلاب های اخیر خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر بهروز ابطحی، رییس پژوهشگاه با اعلام این مطلب گفت: به دنبال بارندگی های اخیر در نواحی شمالی و جنوبی کشور و افزایش دبی رودخانه های منتهی به دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در قالب سه تیم کارشناسی متشکل از متخصصان حوزه علوم دریایی و جوی، تحقیقات میدانی چند جانبه ای را در نواحی مصبی و دریایی در سه منطقه خلیج گرگان، بوشهر و خرمشهر انجام می دهد.

وی در خصوص تحقیقات میدانی در خلیج گرگان اظهار داشت: در این تحقیقات میدانی که به منظور بررسی آثار سیلاب و همچنین تصویربرداری و مشاهده تغیییرات مورفولوژیک ایجاد شده در نواحی مصبی و ساحل کشور انجام می شود، تیم های تحقیقاتی مراکز پژوهشی پژوهشگاه در شمال کشور در مورخ ۲۰ و ۲۲ فروردین ۹۸ در خلیج گرگان-مصب گرگان رود اندازه گیری پارامترهای فیزیک، شیمی، زمین شناسی، زیست شناسی و میکروبیولوژی منطقه را انجام دادند.

رییس پژوهشگاه در خصوص تحقیقات میدانی در نواحی جنوبی کشور نیز گفت: در منطقه بوشهر تیم متخصصان مرکز تحقیقاتی خلیج فارس پژوهشگاه به منظور مطالعه پلوم و دبی آب ورودی از مصب به دریا و مدلسازی های لازم پس از سیلاب اخیر کشور در مصب مند، اندازه گیری های مختلف هیدرولوژی و هیدروبیولوژی را در حوزه های زیست شناسی، فیزیک، زمین شناسی و شیمی را انجام خواهد شد.

ابطحی در ادامه به سومین تحقیق میدانی با مشارکت دانشگاه خرمشهر اشاره کرد و گفت: تیم مشترک تحقیقاتی پژوهشگاه و دانشگاه خرمشهر از مرکز بوشهر در حال برنامه ریزی به منظور انجام نمونه برداری از منطقه اروندرود هستند.

وی هدف از انجام این تحقیقات میدانی در حوزه های زیست شناسی، زمین شناسی، شیمی دریا، هواشناسی دریا و پارامترهای مرتبط را اندازه گیری میزان دبی اروندرود به خلیج فارس به ویژه پس از سیلاب خوزستان عنوان کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

مدرس برنامه‌ریزی روستایی، سرپرست پژوهشگاه ملی اقیانوس ‌شناسی شد! + رزومه

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها