پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

تاثیر کاهش ارزش ریال در افزایش ناگهانی مسمومیت با الکل در ایران/۷۶۸ مورد مسمومیت تنها در چهار هفته

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43771
دوشنبه، ۱۹ فروردین، ۱۳۹۸ | 10:05

تاثیر کاهش ارزش ریال در افزایش ناگهانی مسمومیت با الکل در ایران/۷۶۸ مورد مسمومیت تنها در چهار هفته

براساس مقاله محققان ایرانی در تازه ترین شماره مجله Lancet Public Health، کاهش ارزش پول ملی و روی آوردن به مصرف نوشیدنی های الکلی ارزان قیمت خانگی از علل احتمالی افزایش ناگهانی موارد مسمومیت و مرگ با الکل در ایران در ماه های اخیر است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، براساس یافته های این مقاله که با همکاری محققانی از دانشگاه علوم پزشکی کرمان و علوم پزشکی تهران با عنوان A public health approach to alcohol use and its related harms in Iran ارائه شده با اشاره به افزایش موارد مسمومیت با الکل در کشور، برنامه های کنترل الکل در ایران ناموفق ارزیابی شده است.

در ایران مصرف، تولید و تجارت الکل توسط شهروندان مسلمان جرم انگاشته می شود با این حال، مصرف الکل بوتلگ رواج دارد که با برخی آسیب ها (مثلا خشونت، صدمات و …) همراه است

یک بررسی کلی سلامت روان خانوادگی در سراسر کشور نشان داد که ۵٫۷ درصد از جمعیت بالغ در سال قبل الکل مصرف کرده اند که البته شیوع الکل در بین مردان، جوانان، افراد مجرد، ساکنان مناطق شهری و برخی مناطق جغرافیایی بیشتر است.  علاوه بر این، مسمومیت های ناشی از مصرف نوشیدنی های الکلی ناسالم نیز شایع است.

به عنوان مثال تنها طی چهار هفته پایانی سال ۲۰۱۸ حدود ۷۶۸ مورد بستری در اثر مسمومیت با متانول در هشت استان کشور گزارش شده که به ۹۶ مورد فوت، ۱۶ مورد نابینایی و ۱۷۰ مورد دیالیز منجر شده است.

افزایش ناگهانی مسمومیت های الکلی ممکن است تا حدی ناشی از کاهش ارزش ریال در چند سال گذشته باشد که می تواند مردم را به خرید الکل های خانگی ارزان تر به جای محصولات گران قیمت وارد شده غیر قانونی سوق دهد.

  در حالي كه شيوع، مقدار و پيامدهاي بهداشتي مصرف الكل در ايران كمتر از کشورهای دارای اكثريت غير مسلمان است بار عوارض ناشی از الكل قابل توجه بوده و نباید نادیده گرفته شود. وزارت بهداشت ایران این موضوع را با یک ابتکار مشترک چندجانبه برای ایجاد یک برنامه ملی با هدف کاهش مصرف الکل در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ به میزان ۱۰ درصد دنبال می کند که شامل ادغام غربالگری الکل، مداخله کوتاه و ارجاع به درمان در مراقبت های بهداشتی اولیه با هدف شناسایی زودرس شیوه های نوشیدن مشکل دار و ارائه درمان مناسب و مراقبت و پیشگیری اولیه با هدف ارائه برنامه های پیشگیری اولیه غیر اختصاصی برای اختلالات مصرف مواد (به عنوان مثال مداخلات والدین) در مراکز بهداشتی محلی و برنامه های درمان با هدف بهبود دسترسی به خدمات درمان الکل است.

اگرچه توسعه چنین سیاست هایی، گامی مهم در مقابله با مشکلات مربوط به الکل در ایران است، اما آنها به طور کامل و موفقیت آمیز در سیستم مراقبت های بهداشتی اولیه پیاده سازی نشده اند. علاوه بر این، علی رغم برنامه اولیه برای راه اندازی چند برنامه درمان الکل سرپایی و بستری در عمل برنامه های کمی اجرا شده و در حال کار هستند. بنابراين،  سیاست های مصرف الکل در ایران در اجرای برنامه های جامع پیشگیری اولیه مانند ارائه برنامه های آموزشی به عموم، برنامه های پیشگیرانه مبتنی بر مدرسه، مبتنی بر سن و برنامه های پیشگیری هدفمند برای افرادی که در معرض خطر قرار دارند، ناکام ماندند.

به عنوان مثال، هیچ مداخله ای در جهت جلوگیری از آسيب های مرتبط با الکل از طریق معرفی دستورالعمل هایی برای افرادی که نمی توانند به ناگهان از مصرف الکل خودداری کنند صورت نگرفته است؛ در حالی که سیاست مصرف صفر الکل که ممکن است به کاهش مصرف الکل در سطح پایین کمک کند به کاهش آسیب های مرتبط با الکل به ویژه در میان افرادی که در معرض خطر هستند یا در حال حاضر مشغول مصرف الکل هستند کمکی نمی کند.

در واقع، ایران می تواند از تجربیات موفق خود در بازنگری سیاست های مواد مخدر کشور بیاموزد. علیرغم غیر قانونی بودن مواد مخدر سیاست های کاهش آسیب، از جمله درمان نگهداری مواد مخدر و برنامه های سوزن و سرنگ، در اوایل سال ۲۰۰۰ تصویب شد. اگر چه سیاست های کاهش عرضه و تقاضا همچنان برجسته بود، جهتگیری به سمت تصویب یک روش کاهش آسیب، ایران را قادر به کنترل بیماری ایدز در میان افرادی که مواد مخدر مصرف می کنند، کرد.

درس هایی که از این تجربه آموخته می شود می تواند برای پاسخگویی موثرتر به مشکلات مرتبط با الکل استفاده شود. در غیاب دستورالعمل های خاص الکل کنترل و توصیه هایی برای کشورهایی که تولید، توزیع و استفاده از الکل در حال حاضر ممنوع است، ما معتقدیم زمان آن رسیده است که ایران برای شناسایی و توسعه مدل های بهترین عملکردهای فرهنگی برای بهبود نحوه استفاده از الکل و آسیب های مربوطه در میان جمعیت آن اقدام کند. ایجاد یک گفت و گوی سازگار و موثر بین مقامات مذهبی یا سیاسی و علمی نیز از دیگر راهکارهایی است که از سوی نویسندگان این مقاله مورد تاکید قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کمبود بیش از ۴۳ میلیون مراقب بهداشتی در جهان/ شکاف ۱۰ برابری کشورهای برخوردار و کم درآمد

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

مطالعه بزرگ محققان ایرانی و بین المللی در «لنست» نشان داد: پیشگیری اولیه ۵۰ درصدی از مرگهای قلبی عروقی با مصرف قرص «پلی پیل با آسپرین»

یک واکسن ایدز امیدوار کننده ساخته شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها