جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رژیم غذایی بد با ۱۱ میلیون قربانی اولین عامل خطر مرگ در ۲۰۱۷ شناخته شد/ ازبکستان در صدر جهان ایستاد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43762
شنبه، ۱۷ فروردین، ۱۳۹۸ | 08:45

رژیم غذایی بد با ۱۱ میلیون قربانی اولین عامل خطر مرگ در ۲۰۱۷ شناخته شد/ ازبکستان در صدر جهان ایستاد

بر اساس تازه ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری ها، رژیم غذایی بد، مهمترین عامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۷ بوده است.

به گزارش دیده بان علم ایران، این مطالعه که از سوی موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا (IHME) در ۱۹۵ کشور  طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ و با مشارکت بیش از ۱۳۰ محقق از ۴۰ کشور جهان از جمله ایران انجام و نتایج آن در مجله معتبر بین المللی لنست منتشر شده حاکیست: رژیم غذایی نامناسب عامل ۱۱ میلیون مرگ در ۲۰۱۷ بوده و  یک پنجم مرگها را می توان به این عامل خطر نسبت داد.

مرگ و میر منتسب به رژیم غذایی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷  بیش از ۸ میلیون فقره افزایش یافته است

نکته بسیار قابل اهمیت این مطالعه وسیع، آن است که تاثیر عامل خطر تغذیه نامناسب و ناکافی، از مصرف سیگار و حتی فشار خون بالا بیشتر بوده است.

مصرف کم میوه ها، سبزیجات، حبوبات، دانه های غلات، آجیل و دانه ها، شیر، فیبر، کلسیم، اسید چرب امگا ۳ غذاهای دریایی، چربی های اشباع نشده و رژیم غذایی با گوشت قرمز، گوشت فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین شکر، اسیدهای چرب ترانس و سدیم، اشکال مهم رژیم غذایی نامناسب هستند که عمر افراد را کوتاه می کنند.

در سال ۲۰۱۷، مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی با مقادیر بسیار کم مواد غذایی مانند غلات، میوه، آجیل و دانه ها، بیشتر از رژیم غذایی با سطوح بالای مواد غذایی مانند چربی های ترانس، نوشیدنی های شیرین و سطوح بالای گوشت قرمز و فرآوری شده بوده است.

به گفته دکتر کریستوفر موری رییس موسسه سنجش و ارزیابی سلامت آمریکا، نتایج این تحقیق موید تفکر چندین ساله ای است که عامل خطر رژیم غذایی بد را مسؤول مرگ و میر بیشتر از هر عامل خطر دیگر در جهان می دانست در حالیکه سدیم، قند و چربی در طول دو دهه گذشته در محور اصلی بحثها بوده است؛

نویسندگان این مطالعه که به سرپرستی، دکتر اشکان افشین انجام شده دریافتند که مصرف تمام ۱۵ عنصر رژیم غذایی برای تقریبا  همه مناطق جهان غیرممکن است. هیچ منطقه ای به اندازه مطلوب به تمام ۱۵ عامل رژیم غذایی نمی رسد و هیچ یک از عوامل رژیم غذایی در مقادیر مناسب در همه ۲۱ منطقه دنیا مصرف نشده است .

بعضی از مناطق موفق به خوردن برخی عناصر غذایی در مقادیر مناسب شده اند. به عنوان مثال، مصرف سبزیجات در آسیای مرکزی مطلوب بوده، همانطور که اسیدهای چرب امگا ۳ در غذاهاي دریایی مصرف شده در آسیای میانه با درآمد بالا و مصرف بوقلمون در کارائیب، مناطق گرمسیری آمریکای لاتین، جنوب آسیا، جنوب غربی صحرای آفریقا و شرق جنوب صحرای آفریقا به میزان مناسبی است.

بیشترین کمبودها در رژیم غذایی نامناسب، مربوط به مصرف بهینه آجیل و دانه، شیر، دانه های غلات  و بیشترین افزایش برای نوشیدنی های شیرین شده، گوشت فرآوری شده و سدیم دیده می شود.

به طور متوسط، جهان تنها ۱۲ درصد از مقدار توصیه شده از آجیل و دانه و حدود ۱۰ برابر مقدار توصیه شده از نوشیدنی های شیرین قند را مصرف کرده است.

مقایسه کشورها در تاثیر رژیم غذایی نامناسب بر برور مرگ و میر حاکیست بالاترین میزان مرگ و میر مربوط به عامل خطر رژیم غذایی در ازبکستان  و کمترین در اسرائیل بوده است.

پس از اسراییل، فرانسه، اسپانیا، و ژاپن کشورهایی بودند که پائین ترین درصد مرگ و میر ناشی از رژیم های غذایی نامناسب را داشتند.

طبق گزارش اخیرا منتشر شده، جمعیت جهان باید مصرف گوشت قرمز و شکر  را به حدود نصف مصرف کنونی و مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آجیل‌ها را به منظور  جلوگیری از همه‌گیر شدن چاقی در سراسر جهان و جلوگیری از تغییرات اقلیمی “فاجعه بار” به دو برابر مصرف کنونی برسانند.

محققان هم‌چنین خاطرنشان کرده‌اند که نابرابری اقتصادی عامل  انتخاب رژیم غذایی ضعیف در بسیاری از کشورها است؛  به طور میانگین دستیابی به مصرف پنج وعده میوه و سبزیجات در روز که پزشکان توصیه می‌کنند، معادل دو درصد از درآمد یک خانوار در یک کشور ثروتمند محسوب می‌شود، اما این میزان در کشورهای فقیرتر به بیش از نیمی از درآمد یک خانوار می‌رسد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها