پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ظریف در همایش مرجعیت علمی ایران: دنیا دیگر غرب محور نیست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43592
پنج شنبه، ۹ اسفند، ۱۳۹۷ | 17:00

ظریف در همایش مرجعیت علمی ایران: دنیا دیگر غرب محور نیست

وزیر امور خارجه گفت: دنیا دیگر غرب محور نیست و تمام قدرت، در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود!

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در چهارمین همایش «بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی ایران» که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: نباید مردم را که حضرت امام (ره) می فرمود ولی‌نعمت ما هستند نادیده بگیریم زیرا بدون این مردم هیچ نیستیم و اگر این مهم را بپذیریم هیچ مشکلی در مقابل ما وجود نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: آمریکا از ابتدا تاکنون به دنبال ضربه زدن و براندازی نظام بوده است و در این ارتباط تلاش‌های زیادی نیز حتی با برگزاری نشست‌های مختلف علیه کشور ما همانند اجلاس ورشو انجام داده ، اما با شکست مواجه شده است زیرا دنیا دیگر غرب محور نیست.

وزیر امور خارجه، از مهم‌ترین دلایل شکست آمریکا را استقلال ایران دانست و افزود: ما استقلال کشورمان را خودمان آفریده ایم. امروز دیگر شرایط همانند گذشته نیست که دو قدرت در عرصه‌ تحولات جهانی و بین المللی تعیین کننده باشند زیرا این دوران تمام  و دنیا وارد عرصه جدیدی شده است که این مرحله به عنوان مرحله پساغربی شناخته می‌شود.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در این ارتباط آنچه که من می‌گویم شعار نیست بلکه می‌گویم امروزه دیگر غرب همه چیز در دنیا نیست در حالی که برخی در کشور ما با دو تفکر شیفتگی غرب و غرب ستیزی همچنان گرفتار غرب محوری هستند.

وی تصریح کرد: دسته نخست فکر می‌کنند که همه چیز در غرب خلاصه می شود و دسته دوم اشخاصی هستند که سر ناسازگاری با دنیا دارند اما در واقع انتهای تفکر غرب ستیزی و غرب گرایی، محوریت غرب است حال آنکه ما وارد جهان پساغربی شده‌ایم.

ظریف همچنین با بیان اینکه این که در جهان پسا غربی منابع تصمیم‌گیری و منابع قدرت متکثر شده است، افزود: وقتی من می‌گویم وارد جهان پسا غربی شده‌ایم به این معنا نیست که پیش‌بینی زوال آمریکا را می‌کنم زیرا که نه بلدم و نه درست است چنین سخنانی مطرح شود، در این گونه جمع‌ها باید سخنان علمی و مبتنی بر واقعیت مطرح کرد اما تنها می‌خواهم بگویم که تمام قدرت، دیگر در آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود.

وزیر امور خارجه، با اشاره به اینکه ما در واقع خودمان کنش‌گر هستیم ، ضمن تاکید بر استقلال کشور پرسید: چرا موضوع استقلال برای ما مهم است، استقلال یعنی چه؟ آیا استقلال به این معناست که ما با دنیا در بیفتیم؟ آیا وقتی گفتیم نه شرقی نه غربی یعنی می‌خواهیم با همه دنیا بجنگیم؟ درست است که اگر روزی که رابطه‌مان با فلان کشور شرقی خیلی خوب باشد دیگران به ما بگویند که شما غرب را رها کرده‌اید و گرفتار شرق شده‌اید و بر خلاف شعار نه شرقی و نه غربی خودتان عمل کرده‌اید؟ به نظر من باید استقلال را در بستر تاریخی زمانی که این موضوع به شعار مردم ایران تبدیل شد مورد بررسی قرار دهیم و به آن توجه کنیم.

ظریف با بیان این که بر اساس شواهد تاریخی موجود در دوران قاجار بسیاری از تصمیمات کشورمان در سفارت‌خانه‌های دیگر کشورها اتخاذ می‌شد، گفت: در دوران رژیم قبلی نیز جایگاه ما در معادلات جهانی مشخص بود و همگان می‌دانستند که ما به کدام قطب نزدیک و وابسته هستیم. مردم نیز در اعتراض به این شرایط موجود، در جریان پیروزی انقلاب اسلامی استقلال را به عنوان یکی از شعارهای محوری خود مطرح کردند.

وی خاطر نشان کرد: اگر در بین مردم ما چنین مطالبه‌ای وجود نداشت و محقق نمی‌شد امروزه شخصی همانند ترامپ می‌توانست ادعا کند که اگر آمریکا دو هفته دست از حمایت ایران بر دارد مردم ایران مجبور خواهند شد به زبانی غیر از زبان فارسی صحبت کنند.

وی با بیان اینکه ما به مردم خودمان متکی هستیم و البته این مهم به معنای کناره گیری، عزلت و جدا شدن از دنیا نیست، افزود: این مهم به این معناست که یک مقام آمریکایی نمی‌تواند بگوید که اگر ما دو هفته از ایران حمایت نکنیم مردم ایران مجبور خواهند شد بعد از دو هفته به زبان‌هایی مثلاً چینی، روسی و یا ترکی حرف بزنند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مردم ما همواره در طول انقلاب مقاومت کرده و می کنند البته این به این معنا نیست که بگوییم ما هیچ کاری نکنیم، چون مردم مقاومت می‌کنند بلکه باید هزینه‌های مردم را کم کنیم و با حمایت پژوهشگران و دانشمندانی که می‌خواهند کار تحقیقاتی انجام دهند این کار را انجام دهیم.

ظریف با اشاره به اینکه ما امنیت‌مان را خودمان تولید می‌کنیم، اظهار داشت: به عنوان مثال بر اساس آمار امسال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به برخی از کشورهای منطقه ما سلاح فروخته شده است در حالی که کل هزینه‌ نظامی ما که شامل حقوق پرسنل و بازنشستگان نیروهای مسلح نیز خواهد شد ۱۶ میلیارد دلار است آن هم با دلار زیر چهار هزار تومان، در حالی که ۶ کشور در منطقه ما در سال جاری صد میلیارد دلار خرج خرید تسلیحات کردند.

وی گفت: به عقیده شما چرا باید آمریکایی ها تا این حد نگران باشند، آیا ۱۶ میلیارد دلار بودجه نظامی باعث نگرانی آنهاست یا این مساله که ما امنیت‌مان را خودمان تولید می‌کنیم و از درون می‌گیریم؟ البته قبول دارم ناملایمات ، کاستی‌ها و مشکلاتی نیز وجود دارد اما ما امیدمان به مردم خودمان است.

وزیر امور خارجه کشور با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون آمریکایی ها به دنبال ضربه زدن به نظام و براندازی آن هستند، گفت: آمریکا همواره به دنبال منزوی کردن نظام جمهوری اسلامی ایران است اما نمی تواند کاری از پیش ببرد زیرا که امنیت و استقلال ما حاصل تلاش خود ما است، آنها حتی نام اجلاس ورشو را نیز تغییر دادند تا به اهداف خود در مورد ایران دست پیدا کنند ولی باز هم در این مسیر شکست خوردند.

وی با اشاره به اینکه دنیای امروز دیگر غرب محور نیست و کشور ما با کمک مردم در مسیر استقلال حرکت کرده و در این مسیر با توان و تلاش مردم بارور شده است، تصریح کرد: ان‌شاءالله ایران با آینده روشن خود هر روز بارورتر شده و با عزت به مسیر خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها