جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

آخوندزاده: کولبرها باید کیت آزمایشگاهی محققان ایرانی را بیاورند/ خطر جذب محققان برجسته ایران از سوی عربستان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43564
پنج شنبه، ۹ اسفند، ۱۳۹۷ | 15:50

آخوندزاده: کولبرها باید کیت آزمایشگاهی محققان ایرانی را بیاورند/ خطر جذب محققان برجسته ایران از سوی عربستان

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با انتقاد از وضعیت بودجه پژوهش در ایران و فقدان حمایت کافی از محققان کشور گفت: محققان ایران در حالی رشد علمی ایران را سرپا نگه داشته اند که سهم بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی سه دهم درصد است و کیت‌های آزمایشگاهی ما را باید کولبرها بیاورند!

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران دکتر شاهین آخوندزاده، در چهارمین همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد گفت: ایران به جز دوران جنگ تحمیلی همواره کشور اول منطقه در تولید علم بوده است. هم اکنون در تعداد محققان برتر کشور، (محققان دارای اچ ایندکس برابر و بالای ۱۵) ، تعداد مقالات و تعداد استنادات نیز اول منطقه و از ترکیه پیش، هستیم.

وی در عین حال تاکید کرد: ما نباید همواره خود را با ترکیه مقایسه کنیم اگر این مقایسه تنها با ترکیه صورت گیرد، قد تولید علم ما کوتاه می ماند.

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اما به برخی چالشها  و نابسامانی ها در تولید علم و حوزه تحقیقات در ایران نیز اشاره و بر رفع آنها تاکید کرد: با وجود همه پیشرفتها مشکلاتی در تولید علم وجود دارد که باید به فکر رفع آنها بود و از خودشیفتگی دور شویم تا بتوانیم به رشدمان ادامه دهیم. جذب بیش از حد دانشجوی  PhD یکی از مشکلات ماست. هم اکنون ۱۴۵ هزار دانشجوی PhD در کشور داریم که خوشبختانه سهم وزارت بهداشت فقط ۵ هزار دانشجوست. از تمام این دانشجویان پس از فارغ التحصیلی خواسته شده یک مقاله در مجلات چاپ کنند و دیگر توجه نداشته اند که این مقالات با چه کیفیتی تولید و در کجا چاپ شدند و چه استنادی گرفتند! و از آن جا که این مقالات با کیفیت پایینی تولید می شوند، مسوولان مجبور شدند تعداد مجلات غیراستاندارد کشور را افزایش دهند تا همین مقالات بی کیفیت را چاپ کنند. نتیجه ، همین شد که می بینید، روند رو به رشد چاپ مقالات کم کیفیت در کشور و در کل حوزه تولید علم! اما خوشبختانه ما در وزارت بهداشت در دولت یازدهم و دوازدهم با اعتقاد به رشد کیفی علم، جلو تولید مقالات بی کیفیت و نیز مجلات سطح پایین و غیراستاندارد را شدیدا گرفتیم.

وی  به عقب ماندگی سنتی ایران در اختصاص بودجه پژوهش اشاره کرد و با یادآوری سهم سه دهم درصدی بودجه پژوهش از تولید ناخالص ملی گفت: از سویی دیگر حوزه علم ایران بیشترین آثار تحریم را تحمل می کند. دانشمندان برای رفتن به کنگره ه ها، خرید لوازم آزمایشگاهی و ده ها مساله مورد نیاز علمی مشکل پیدا کرده اند و کیت های آزمایشگاهی محققان ما را باید کولبران بیاورند!

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این که بین ۵ تا ۲۰ درصد مقالات محققان ایرانی به دلیل مشکلات سیاسی گرفتار مسائل انتشار در مجلات معتبر بین المللی می شوند گفت:  اگر وضعیت بودجه پژوهش ما به همین منوال ادامه پیدا کند و سه کشور عربستان، قطر و امارات با این رشد صعودی که در بودجه پژوهش آنها می بینیم به پیشتازی در بودجه پژوهش ادامه دهند، شک نکنید محققان برجسته ما را سریعا جذب خواهند کرد به طوری که این محققان قادرند برای آنها مقالات با کیفیت و پراستناد تولید کنند و از آن سو ، برای آنها رتبه علمی بیاورند!

آخوندزاده افزود: آنها طوری خوب پول خرج کرده اند که هم اکنون در high cited paper هم در حال پیشی گرفتن هستند و  مسوولان ما هنوز مشغول جذب دانشجوی دکتری تخصصی هستند.

وی گفت: در حال حاضر دانشگاه های ما با کاهش ارزش پول  ملی، باید با ۳۰ میلیون تومان  پایان نامه تولید کنند درحالی که این مبلغ، هزینه چاپ یک مقاله در مجله خارجی معتبر است!

قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر این که رشد علمی ایران در هیچ دولتی متوقف نشده و محققان ایرانی هیچ گاه از پای ننشسته اند و این رشد را سرپا نگه داشته اند، به سهم ۲٫۱۶ درصدی ایران در تولید علم جهان اشاره کرد و گفت: معتقدم نباید دچار خودشیفتگی شویم باید مشکلات و نابسامانی ها را ببینیم و از سویی دیگر به تمام تلاش محققان در این ۴۰ سال افتخار کنیم که با همه کاستی ها ما را اول منطقه نگه داشتند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها