سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

احتمال ۷۰ درصدی وقوع زلزله ای بزرگ در شعاع ۱۰۰ کیلومتری مرکز تهران طی ۱۲ سال آینده

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43507
یکشنبه، ۵ اسفند، ۱۳۹۷ | 16:11

احتمال ۷۰ درصدی وقوع زلزله ای بزرگ در شعاع ۱۰۰ کیلومتری مرکز تهران طی ۱۲ سال آینده

استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله براساس نتایج مطالعه ای تازه از احتمال ۴۰ تا ۷۰ درصدی وقوع زلزله ای بزرگ در شعاع ۱۰۰ کیلومتری مرکز تهران در شش تا ۱۲ سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر مهدی زارع و همکارانش در این مطالعه احتمال رخداد  زلزله‌ای شدید در نواحی پیرامون تهران به شعاع ١٠٠ کیلومتری از مرکز شهر کنونی تهران در بازه زمانی شش تا ۱۲ سال آینده را بررسی و نتیجه گرفته اند که این ناحیه پتانسیل بالایی برای یک زلزله شدید قرار دارد. چنین وضعی کمابیش در پیرامون شهر های پرجمعیت کرج، تبریز، مشهد و قم هم که از نظر ضریب تغییرات پارامترهای لرزه خیزی ایران در بازه ٤٢  سال اخیر در حالت سکون لرزه ای هستند وجود دارد.

 زارع در گفت و گو با خبرآنلاین تاکید کرده که نتایج این مطالعه احتمالی است و چنین معنایی ندارد که حتما در این بازه زمانی چنین اتفاقی رخ می دهد بلکه ممکن است تا ۵۰ سال دیگر هم چنین زلزله بزرگی رخ ندهد اما محاسبات چنین احتمالاتی را به ما ارائه می‌دهد.

بررسی ضریب لرزه‌خیزی مناطق مختلف ایران بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۸ نشان داده مناطقی مثل ورزقان، مکران، بشاگرد و سراوان و موموری و ازگله که کمترین ضریب لرزه‌خیزی را داشتند در ۱۰سال گذشته شاهد شدیدترین زلزله‌ها بوده اند. با بررسی ضریب تغییرات لرزه‌خیزی در این بازه زمانی، محققان به این نتیجه رسیده اند که در بازه شش ساله آینده احتمال رخداد زلزله بزرگ در مناطقی مثل کرج، تهران، تبریز، شرق البرز و نواحی شرقی مازندران که تجمع جمعیتی بالایی هم دارند بالاست.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

دکتر زارع: رخداد دو زلزله بزرگ به فاصله تنها ۹ ساعت کم سابقه بود/تحریک دومینووار قطعات گسلی به زلزله های بزرگ پیاپی منجر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها