پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

شیرخشک آلوده را با دستاورد محقق ایرانی در ۲۵ دقیقه شناسایی کنید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43479
شنبه، ۴ اسفند، ۱۳۹۷ | 14:24

شیرخشک آلوده را با دستاورد محقق ایرانی در ۲۵ دقیقه شناسایی کنید

محققان دانشگاه صنعتی اصفهان با حمایت یکی از شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک به ساخت آزمایشگاهی نانوحسگرهایی دست یافتند که به گفته آنها این سنسور قادر است در مدت ۲۵ دقیقه نوعی باکتری در شیر خشک نوزاد را تشخیص دهد.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر زهرا ایزدی، دانش‌آموخته مقطع دکتری دانشگاه صنعتی اصفهان زمان‌بر بودن روش‌های رایج تشخیص سلامت شیر خشک را یکی از چالش‌های حوزه سلامت نوزادان نام برد و گفت: کشت میکروبی، شناسایی مورفولوژیکی و بیوشیمیایی از جمله روش‌های رایج شناسایی آلودگی میکروبی در مواد غذایی هستند که این روش‌ها وقت‌گیر (در حدود ۲ تا ۷ روز) و هزینه‌بر هستند و نیاز به آماده‌سازی نمونه دارند.

وی ادامه داد: برای رفع این چالش در این طرح با طراحی و ساخت یک زیست‌حسگر مبتنی بر فناوری نانو، ضمن کاهش هزینه تشخیص سلامت شیر خشک، سرعت این فرایند را به طور قابل‌توجهی افزایش دادیم.

ایزدی با تاکید بر لزوم شناسایی دقیق باکتری “باسیلوس سرئوس” در محصولات غذایی، خاطر نشان کرد: توجه به اینکه در استاندارد ملی ایران حد مجاز باکتری “باسیلوس سرئوس” کمتر از ۱۰۰ باکتری بر میلی‌لیتر گزارش شده، بنابراین استفاده از روش دقیق و اختصاصی شناسایی این باکتری ضروری است.

وی خصوصیات بارز این زیست حسگر را علاوه بر هزینه پایین زیست حسگر طراحی‌شده نسبت به روش‌های رایج، کاهش مدت زمان شناسایی آلودگی از ۲ الی ۷ روز به ۲۵ دقیقه دانست و یادآور شد: همچنین حد تشخیص این زیست‌حسگر یک کلونی در هر میلی‌لیتر است، درحالی‌که در روش‌های رایج کنونی نتایج به صورت تعداد احتمالی گزارش می‌شود.

به گفته این محقق در این زیست حسگر که مبتنی بر DNA است، از نانوذرات طلا به‌منظور پایدار کردن رشته‌های DNA در سطح حسگر استفاده شده و حد تشخیص این زیست‌حسگر نیز ۱۲-۱۰× ۴.۹ مول بر لیتر است.

یکی از نتایج این طرح یک اختراع با عنوان «زیست حسگر الکتروشیمیایی مبتنی بر DNA به‌منظور تشخیص آلودگی باسیلوس سرئوس و ارزیابی آن در شیر خشک نوزاد» به شماره ثبت ۹۳۲۵۲ بوده است.

این طرح در قالب رساله دکتری دکتر زهرا ایزدی، با راهنمایی دکتر محمود شیخ زین‌الدین و دکتر صبیحه سلمانیان راد و مشاوره دکتر علی اصغر انصافی و با همکاری یکی از شرکت‌های تولیدکننده شیر خشک اجرایی شده و تحت عنوان پایان‌نامه موردنیاز صنعت به تأیید داوران ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها