جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

عضويت كلكسيون ملي قارچ‌هاي زنده ايران در پايگاه جهاني GCM

نسخه قابل پرینت
کد خبر:4341
سه شنبه، ۱۲ مرداد، ۱۳۹۵ | 12:30

عضويت كلكسيون ملي قارچ‌هاي زنده ايران در پايگاه جهاني GCM

فهرست جهاني ميكروارگانيسم‌ها (GCM) زير مجموعه‌اي از پايگاه مركزي داده‌هاي ميكروارگانيسم‌ها (WDCM) است.

به گزارش دیده بان علم ایران، پايگاه (GCM (Global Catalogue of Microorganisms يك سيستم اطلاعاتي دقيق، مطمئن، با كاركرد آسان و سريع بوده و داراي وظيفه اصلي مشاركت در مديريت، انتشار و به اشتراك گذاشتن داده‌های اطلاعاتي مربوط به كلكسيون‌هاي مختلف جهان می‌باشد.

این پایگاه همچنین امکان دسترسی جوامع علمی و صنعتی به اطلاعات جامع منابع میکروبی جهان را فراهم می‌کند. در حال حاضر تعداد ۹۳ کلکسیون از ۳۹ کشور جهان در این پایگاه عضویت داشته و داده‌های اطلاعاتی مربوط به تعداد ۳۶۳ هزار و ۱۷۸ استرین مشتمل بر ۴۷ هزار و ۴۳۲ گونه از میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌، مخمر، باکتری، ویروس‌، فاژ‌ و ریزجلبک‌) در اين پايگاه به اشتراک گذاشته شده است.

كلكسيون ملی قارچ‌های زنده ایران در سال ۱۳۸۸ با شماره IRAN WDCM 939 در فهرست فدراسيون جهاني مجموعه‌هاي زنده ميكروارگانيسم‌ها WFCC (World Federation of Culture Collections) به ثبت رسیده است.

این کلکسیون که بزرگ‌ترین و متنوع‌ترين كلكسيون از نوع خود در ايران و همچنين منطقه خاورميانه مي‌باشد، طي تير ماه سال جاري (۱۳۹۵) به پايگاه جهاني GCM پيوست.

در حال حاضر اطلاعات تعداد دو هزار و ۱۹۷ جدايه قارچ زنده موجود در اين مجموعه ارزشمند، مشتمل بر ۸۸۹ گونه كه اغلب هم از ايران جمع آوري شده‌اند، از طريق اين پايگاه به نشانی http://gcm.wfcc.info/cc/iran قابل دسترس مي‌باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

اتفاق تلخ قشم و دو پرسش از وزیر بهداشت!

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

موفقیت محقق ایرانی دانشگاه هاروارد در ابداع روشی جدید برای هدف قرار دادن ویروس‌ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها