سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

تشخیص برق دزدی با افزونه هوشمند کنتورهای دیجیتال

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43320
سه شنبه، ۳۰ بهمن، ۱۳۹۷ | 12:53

تشخیص برق دزدی با افزونه هوشمند کنتورهای دیجیتال

سیستم ارسال و دریافت داده بر روی کنتورهای دیجیتال با هدف تشخیص برق دزدی، توسط محققان دانشگاه ایلام طراحی و به عنوان یکی از طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معرفی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این سیستم شامل سه قسمت اندازه‌گیر جریان نصب شده بر روی کابل مشترکین در نقطه اتصال به شبکه، افزونه هوشمند نصب شده روی کنتور و ثبات نصب شده در تابلوی ترانسفورماتور است.

سیستم طراحی شده علاوه بر تشخیص برق دزدی قابلیت قرائت از راه دور مصرف مشترکین و همچنین ثبت و انتقال اطلاعات ترانس به مرکز و امکان قطع و وصل کنتورهای مشترکین را داراست؛ در حقیقت این طرح دو ویژگی ایجاد بستر ارتباط دو طرفه با کنتور مشترکین و مانیتورینگ پست‌های توزیع را نیز دارد.

تعریف این پروژه بر اساس مشکل اصلی صنعت توزیع برق در استان ایلام انجام گرفته است.

این پروژه منتهی به ایجاد قابلیت ساخت انواع تجهیزات اندازه‌گیری شده و در حال حاضر منجر به عقد چند قرارداد جدید برای ساخت نمونه‌های ثبات و کنتور به سفارش شرکت‌های دیگر شده است و کل فرایند طراحی و ساخت با همکاری دانشجویان دانشگاه ایلام انجام گرفته است.

یکی از دستاوردهای این پروژه بومی‌سازی دانش اندازه‌گیری و انتقال اطلاعات از طریق بی‌سیم بوده که در حال حاضر در چندین پروژه تحقیقاتی و صنعتی دیگر در حال انجام است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها