- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در دانشگاه تهران ساخته شد: رقیق کننده‌های انجماد اسپرم بر پایه نانوذرات

محققان علوم دامی دانشگاه تهران در راستای پژوهش های چند سال اخیر در زمینه انجماد اسپرم حیوانات نشخوارکننده موفق به ساخت رقیق کننده‌های انجماد اسپرم بر پایه نانوذرات لسیتین شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر آرمین توحیدی، سرپرست تیم تحقیقاتی انجماد اسپرم نشخوارکنندگان اهلی در گروه علوم دامی دانشگاه تهران در تشریح این دستاورد گفت: در آخرین تحقیق از این سلسله مطالعات، موفقیت مهمی در ساخت «نانولیپوزوم حساس به سرما» و به کارگیری موفق آنها در انجماد سلول اسپرم در گاو در قالب رساله دکتری طوبی ندری حاصل شد. دستاورد اخیر در نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار وزرات علوم، تحقیقات و فناوری در دی ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از چهار دستاورد ویژه دانشگاه تهران رونمایی شده است.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: لیپوزوم‌ها غشاهای فسفو لیپیدی، دو لایه و مشابه غشای سلول هستند که از آنها به‌ عنوان حامل در داروسازی هوشمند استفاده می‌شود. در دارورسانی نوین از لیپوزوم‌ها در رسانش هدفمند داروهای آبدوست (در هسته داخلی) یا آبگریز (در غشای فسفولیپیدی) با توجه به شرایط فیزیولوژیکی بافت یا اندام هدف استفاده می‌شود.

به گفته وی تاکنون برای آماده‌سازی لیپیدها برای ساخت لیپوزوم از روش گرمادهی یا حلال‌های شیمیایی خاص استفاده شده است که متأسفانه لیپوزوم‌هایی که به این روش‌ها ساخته می‌شوند برای شرایط سرما مناسب نیست و به علاوه برخی حلال‌های شیمیایی مصرفی سبب کاهش زنده‌مانی اسپرم می‌شود.

عضو هیأت علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با بیان اینکه در تحقیق اخیر با تغییر بنیادی در روش ساخت و نوع حلال‌های شیمیایی، نانولیپوزوم‌های حساس به سرما و مناسب برای اسپرم ساخته شدند، گفت: لیپوزوم‌های حاصله که حاوی آنتی اکسیدان گلوتاتیون بودند، در محیط انجماد اسپرم گاو با موفقیت به کار گرفته شد. هم‌چنین نتایج این پژوهش نشان داد که طی فرایند سردسازی و انجماد اسپرم این نوع از نانولیپوزوم‌ها به کاهش درجه حرارت پاسخ و بیشترین رهایش دارو را در دمای ۲۵ تا ۴ درجه سانتی گراد نشان می‌دهند؛ بنابراین از نانولیپوزوم‌های حساس به سرما می‌توان در ساخت رقیق کننده‌های انجماد اسپرم و در دارورسانی در دماهای پایین به خوبی استفاده کرد. از دیگر مزیت‌های این روش می‌توان به ارزان‌تر بودن ساخت لیپوزوم در مقایسه با روش‌های پیشین اشاره کرد.

انتهای پیام