- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تثبیت جایگاه شانزدهم ایران در انتشارات علمی جهان/پیشی گرفتن عربستان از ترکیه در انتشار مقالات برتر

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات مستخرج از پایگاه WoS ایران از لحاظ تعداد انتشارات همانند سال قبل در جایگاه ۱۶ دنیا قرار داشته و کشورهای سویس، ترکیه، لهستان و سوئد پس از ایران در رتبه های هفدهم تا بیستم هستند.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی که در دوره دانش افزایی”شاخص‌های تأثیرگذار در جایگاه دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی ملی و بین المللی ” در دانشگاه گیلان سخن می گفت، خاطرنشان کرد: طبق آخرین داده‌های مستخرج از پایگاه (Web Of Science (WOS پژوهشگران جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی کماکان با بیش از ۵۱ هزار مدرک علمی و مشارکت حدوداً ۲ درصدی از کل انتشارات علمی دنیا جایگاه شانزدهم جهان را کسب کرده‌اند. پژوهشگران ایرانی همچنین در انتشار بیش از ۲۰ درصد مدارک علمی، بیشترین مشارکت را در میان کشورهای اسلامی داشته و توانسته‌اند همانند سال گذشته بار دیگر رتبه نخست تولید علم کشورهای اسلامی را کسب کنند و بار دیگر قدرت بلامنازع علمی خود را به رخ تمامی کشورهای اسلامی و منطقه بکشانند.

سرپرست ISC در ادامه گفت: رتبه جهانی کشورهای برتر اسلامی از نظر تعداد مدارک نمایه شده در WoS در سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که ۱۰ کشور برتر اسلامی از نظر کمیت تولید علم، در بازه رتبه شانزدهم تا پنجاه و ششم جهانی هستند. جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در میان ۲۰ کشور نخست جهان قرار گرفته و هشت کشور اسلامی دیگر در میان ۶۰ کشور نخست جهان قرار دارند.

وی با اشاره به این که پایگاه استنادی شاخص‌های اساسی علم (ESI) هم اطلاعات مهم و کیفی را در قلمروهای موضوعی ۲۲ گانه و برخی شاخص‌های علم‏‬ سنجی به کار رفته از جمله مقالات داغ و پراستناد و مقالات برتر ( Top papers) در طول ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد، تصریح کرد: آخرین اطلاعات مستخرج از این پایگاه تعداد مقالات برتر ۲۰ کشور نخست در جهان را نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران با ۳۷۱ مقاله برتر تنها کشور اسلامی است که در بین ۲۰ کشور نخست جهان دیده می‌شود. پیش از ایران، دانمارک با تفاوت اندکی رتبه هفدهم و کشورهای اسکاتلند و برزیل جایگاه‌های نوزدهم و بیستم را به خود اختصاص داده‌اند.

دهقانی با بیان این‌که در آستانه ورود به چهارمین دهه انقلاب دانشمندان ایرانی در قله علم جهان اسلام ایستاده‌اند، تصریح کرد: از میان ۵۷ کشور اسلامی در سال ۲۰۱۸، جمهوری اسلامی ایران با انتشار ۳۷۱ مقاله برتر جایگاه نخست و سایر کشورها در رتبه‌های دیگر قرار دارند. پس از ایران عربستان با ۳۰۲، ترکیه با ۱۹۲ و پاکستان با ۱۵۱ مقاله برتر رتبه‌های دوم تا چهارم را کسب کرده‌اند.

سرپرست ISC ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ ایران در جایگاه ۱۸ و تنها کشور اسلامی است که در میان ۲۰ کشور برتر دنیا قرار گرفته است.

انتهای پیام