پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: کاهش فرآیند اعطای ضمانت‌نامه‌ شرکت های دانش بنیان به چهار روز

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43052
دوشنبه، ۸ بهمن، ۱۳۹۷ | 16:54

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد: کاهش فرآیند اعطای ضمانت‌نامه‌ شرکت های دانش بنیان به چهار روز

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت ضمانت‌نامه باید ۴۰ مرحله را طی می‌کردند، ولی در دور جدید فعالیت‌های صندوق با حذف فرآیندهای زائد، زمان صدور ضمانت‌نامه به چهار روز کاهش یافته است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر علی وحدت که روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران سخن می گفت، خاطرنشان کرد: در صورتی که هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان حد اعتباری لازم را در صندوق شکوفایی و نوآوری مشخص کرده باشند، صدور ضمانت‌نامه به یک روز هم کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه صندوق نوآوری و شکوفایی بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب سال ۱۳۸۹ ایجاد شده است، گفت: بر اساس این قانون، در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت مالی به عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی دیده شده تا از فعالیت‌های این شرکت‌ها حمایت شود.

وحدت تصریح کرد: بحث تامین و ارائه خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی، مشارکت‌پذیری خطرپذیر و غیر خطرپذیر، حمایت از تجاری‌سازی و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان، هدایت سرمایه‌های ملی و بین‌المللی، ایجاد مزیت رقابتی و فناورانه برای شرکت‌های دانش‌بنیان از ماموریت‌های اصلی این صندوق محسوب می‌شود.

استراتژی اصلی صندوق، گذر از حالت انفعال به فعال است

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی به رویکردهای این صندوق در دوره جدید نیز اشاره کرد و گفت: نگاه و استراتژی اصلی ما، گذر از حالت انفعال به فعال و ایفای نقش در راستای انجام مسوولیت در توسعه اکوسیستم فناوری کشور است.

دکتر وحدت ادامه داد: از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ فعالیت جدی صندوق نوآوری و شکوفایی با ۵۰ شرکت دانش‌بنیان آغاز شد اما هم‌اکنون نزدیک به چهار هزار شرکت در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند. این عدد نشان می‌دهد که در این زمان کوتاه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان رشد بسیار جدی داشته است.

وی با بیان اینکه میزان فعالیت‌ها و عملکردها بستگی به مراجعه و استفاده از خدمات صندوق‌ داشته است، تصریح کرد: هم‌اکنون با توجه به رشد فعالانه صندوق به دنبال رفع نیاز این شرکت‌ها از طریق بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور هستیم. تلاش می‌کنیم با همکاری سایر فعالان در این حوزه، نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان احصا شود.

آینده روشن اقتصادی کشور بستگی به توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با یادآوری اینکه در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، گفت: آینده روشن اقتصادی کشور بستگی به توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان دارد. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و رییس جمهور اهمیت و ویژگی شرکت‌های دانش‌بنیان و تاثیرگذاری آنها می‌تواند در اقتصاد دانش‌بنیان ملاحظه شود.

دکتر وحدت اضافه کرد: توجه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت است؛ به همین دلیل باید به سمتی حرکت کنیم که اجزای مختلف اقتصاد کشور را به استفاده از این ظرفیت موجود در کشور سوق دهیم. ظرفیت منابع انسانی جوان و در عین حال تحصیل‌کرده کشور، یک مشکل و معضل به‌شمار نمی‌آید. نگاه به جمعیت جوان و وضعیت اشتغال آنها بسیار حائز اهمیت است، به همین دلیل می‌ توانیم از ظرفیت نیروهای جوان برای رفع نیازهای کشور استفاده بهینه داشته باشیم.

می‌توانیم توان کشور را به سمت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سوق دهیم

وی با اشاره به اینکه رویکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در دوره جدید بسیار فعالانه خواهد بود، افزود: با همکاری با دیگر نهادهایی که در این اکوسیستم فعال هستند می‌توانیم توان کشور را به سمت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در بحث نفوذ فناوری و صنایع دانش‌بنیان و همچنین ایجاد یک ارزش افزوده جدی در بخش‌های مختلف سوق دهیم.

به گفته رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق باید به عنوان یک نهاد مالی تخصصی و حرفه‌ای حرکت کرده و بتواند با سایر بازیگران عرصه اقتصادی این حرفه، همکاری و تعامل جدی داشته باشد.

دکتر وحدت در ادامه این نشست خبری با تاکید بر اینکه از آغاز به‌کار دولت تدبیر و امید، با فعالیت بخش‌های مختلف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان رشد بسیار زیادی داشته است، خاطرنشان کرد: وجود پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و همچنین پژوهشگاه‌ها جزو ظرفیت‌ های جدی ما در حوزه علم و فناوری است. ما در دستگاه‌های مختلف مانند وزارت‌خانه‌های بهداشت، دفاع، نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجموعه‌های بسیار خوبی داریم که در بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

وحدت در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی اتصال نیازها و ظرفیت‌ها با شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است که توان توسعه کشور در حوزه تکنولوژی را دارند، گفت: ما به دنبال آن هستیم با اعطای بسته‌ها و تسهیلات مالی بتوانیم نیازهای این شرکت‌ها را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم نقش نهادهای خصوصی، صنفی و انجمن‌‌های علمی و دیگر گروه‌هایی که در بخش‌های خصوصی فعال هستند، در این تعامل جدی است. بحث طراحی ابزارهای جدید مالی برای توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان هم جزو نگاه‌های ویژه ما محسوب می‌شود. معتقدم ابزارهای بیمه‌ای، پوششی و ریسک، گاهی کارکرد بهتری از تسهیلات مالی دارند، به همین دلیل طراحی‌های اولیه این ابزارها آغاز شده و امیدواریم با معرفی این ابزارها، بخشی از نیازهای جدی شرکت‌ها رفع شود.

کوتاه کردن فرایند اعطای تسهیلات در عین حفظ نظارت‌ها

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: موضوع طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات یکی از مهمترین انتقادات وارد شده به صندوق بوده است، به همین دلیل در یک مدت زمان کوتاه تلاش کردیم فرآیند اعطای تسهیلات را کوتاه کنیم. این تسهیل‌‌گری در عین حفظ نظارت‌ها، یکی از اولویت‌های جدی صندوق بوده است.

فرآیند اعطای ضمانت‌نامه‌ها به چهار روز کاهش یافته است

دکتر وحدت با اشاره به اینکه میزان ورودی‌‌های صندوق نوآوری و شکوفایی از نظر تعداد طرح و مصوبات، نسبت به میانگین قبلی نزدیک به دو برابر افزایش داشته است، افزود: میزان مصوبات ما از نظر عددی در مقایسه با عملکرد قبلی صندوق، نزدیک به سه برابر افزایش یافته است. در بحث تسهیلات نیز فرآیند اعطای ضمانت‌نامه را به منظور چابک‌سازی و تسریع فرآیندها به چهار روز کاهش دادیم.

وی به موضوع سیستم‌سازی و تکمیل زنجیره تامین مالی صندوق نوآوری وشکوفایی نیز اشاره کرد و گفت: اکوسیستم تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور، نیازمند فعال شدن نهادهای خصوصی مالی است که با حضور این نهادها فرآیند مالی شرکت‌ها تسریع شود.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: به دنبال حمایت از نهادهایی هستیم که بتوانند بحث کارگزاری‌های خصوصی و ارزیابی دانش فنی را انجام دهند. با حمایت از این نهادها فضای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تقویت خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها