پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

نخستین موزه و مرکز مغز و علوم اعصاب ایران، اسفندماه افتتاح می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:43008
یکشنبه، ۷ بهمن، ۱۳۹۷ | 13:57

نخستین موزه و مرکز مغز و علوم اعصاب ایران، اسفندماه افتتاح می‌شود

پردیس «مغز من» به عنوان نخستین موزه و مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی در فضایی به مساحت ۴۵۰ متر مربع، اسفندماه توسط ستاد علوم شناختی در باغ علم نوجوان باغ کتاب تهران افتتاح می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر کمال خرازی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در حوزه علوم شناختی از پردیس «مغز من» بازدید کرد تا از نزدیک در روند پیشرفت فعالیت‌های مربوط به راه‌اندازی این مرکز قرار گیرد.

در جریان این بازدید، دکتر پژمان نوروزی، مجری طرح احداث و تجهیز پردیس مغز اظهار کرد: این پردیس به عنوان نخستین موزه، مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی همزمان با هفته آگاهی از مغز در اسفند ماه امسال افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: پردیس «مغز من» از پنج بخش ساختار مغز، مغزهای متفاوت، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی تشکیل شده است. همچنین ۱۹ ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه‌سازی ام. آر. آی، بازی‌های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه‌های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به‌ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به ذهن و مغز در این مرکز علمی نصب و راه‌اندازی می‌شود.

اعتباری بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و شهرداری تهران برای تجهیز این مرکز تخصیص یافته است.

در حال حاضر ذهن و مغز انسان و کارکردهای آن یکی از حوزه‌هایی است که در طول دوره‌های مختلف همواره مورد توجه فلاسفه، دانشمندان و پژوهشگران قرار داشته است. دانشمندان و محققان به دنبال آن هستند که عامه مردم بتوانند از توانایی‌های مغزشان آگاهی پیدا کنند و به بهداشت و سلامت آن توجه بیشتری داشته باشند و با افزایش توانایی‌های مغز، با راه‌های پیشگیری از کاهش توان جسمی و ذهنی مغز نیز آشنا شوند زیرا مطالعات در ارتباط با شناخت مغز فرصتی است که اجازه می‌دهد جامعه درباره پیشرفت‌های انجام شده درباره تحقیقات مغزی همانند پیشرفت در تشخیص بیماری‌ها، درمان و پیشگیری از اختلالات مغزی همچون آلزایمر، پارکینسون و افسردگی اطلاعات و آگاهی بیشتری کسب کند؛ بنابراین سرمایه‌گذاری و حمایت‌ها در حوزه دانش مغز و علوم شناختی با توجه به کارکردهای آن امروزه در ایران و دیگر کشورهای مختلف روز به روز بیشتر شده و دامنه علوم شناختی و تأثیرگذاری آن در جوامع ابعاد وسیع‌تری پیدا کرده است.

احداث این پردیس گامی برای ترویج حوزه علوم شناختی است تا عموم مردم بیشتر در جریان توانمندی‌های ذهنی و مغز خود قرار گیرند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

برگزیدگان جایزه ترویج علم «چراغ» معرفی شدند

توسط محققان ایرانی ارائه شد: نخستین مدل تکاملی رفتار شبکه‌های نورونی مغز در مراحل خواب با تک کانال EEG

دانشمند ایرانی، برنده جایزه ترولند ۲۰۲۲ آکادمی علوم آمریکا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها