جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

معرفی یک گونه بومی جدید مخمرهای بیماری زای گیاهی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42926
دوشنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۷ | 12:34

معرفی یک گونه بومی جدید مخمرهای بیماری زای گیاهی

محققان بانک میکروارگانیسم های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به معرفی گونه جدید بومی مخمری Graphiola fimbriata از خانواده Graphiolaceae شدند.

به گزارش دیده بان علم ایران، سویه ایرانی این گونه مخمری که در پژوهش مشترک محققانی از  ایران، فرانسه و آلمان توصیف شده به عنوان عامل ایجاد آلودگی در نمونه های کشت بافت گیاهی جداسازی شده بود.

دکتر شقایق نصر، عضو هیات علمی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این گونه جدید گفت: همه گونه های این جنس که تاکنون گزارش شده اند طی سیکل جنسی خود، پاتوژن گیاهی محسوب می شوند و توانایی ایجاد بیماری در گیاهان Arecaceae  را دارا هستند و تعداد معدودی از اعضای جنس در سیکل غیر جنسی خود به صورت ساپروفیتیک رشد و تکثیر می کنند.

وی افزود: دستیابی به این گونه جدید این فرضیه را قوت می بخشد که این گونه نیز باید برای رشد و تکثیر در سیکل جنسی خود به میزبان گیاهی نیاز داشته باشد. با توجه به اینکه گونه مورد بحث در مطالعات مستقلی در فرانسه و امریکا نیز مشاهده شده است به نظر می رسد انتقال میزبان گیاهی نقش مهمی در پراکنش این گونه مخمری در سراسر جهان داشته است.

گفتنی است، گونه مذکور در حال حاضر در سه مرکز کلکسیون جهان در ایران، آلمان و هلند =IBRCM30158T  CBS 13945T = DSM 104832T نگهداری می شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

معرفی شش گونه جدید زعفران از ایران

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران منصوب شد

شناسایی سویه های مخمری ضد آلودگی قارچی انگور

دستیابی به سویه‌های مخمری با پتانسیل پروبیوتیکی از نمونه‌های سنتی کفیر ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها