جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ملک زاده: دو درصد مقالات و سه درصد استنادات مدارک علمی دنیا از آن ایران است/تخلفات پژوهشی رصد دائمی می شوند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42925
دوشنبه، ۲۴ دی، ۱۳۹۷ | 13:48

ملک زاده: دو درصد مقالات و سه درصد استنادات مدارک علمی دنیا از آن ایران است/تخلفات پژوهشی رصد دائمی می شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:دو درصد مقالات و سه درصد استناد به مقالات دنیا از آن ایران است.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر رضا ملک زاده در بیست و چهارمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی ایران را سرآمد کشورهای اسلامی در تولید علم معرفی کرد.

وی یادآور شد: ایران در سال ۱۳۵۷  سرآمد منطقه در تولید علم بود، در سال ۱۳۷۵ / ۲۰۰۰ ، تولید علم ایران در مسیر کاهش و افت قرار گرفت درحالیکه امروز تولید علم کشور به جایگاه اصلی خود ، سرآمدی در منطقه بازگشته است

دکتر ملک زاده، تحقق رشد علمی کشور را در اوایل انقلاب اسلامی عمدتا مربوط به دانشگاه‌های تهران و شیراز دانست .

به گفته وی، ایران هم اکنون با سهم  ۲۹ دانشگاه برتر در بین دانشگاه های برتر جهان،جایگاه بالاتری نسبت به ترکیه دارد؛ در حالی که اعتبارات پژوهشی ایران تنها سه دهم درصد درآمد ناخالص ملی است و بودجه های تحقیقاتی ترکیه  بسیار بیشتر از ایران است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش نیروی انسانی را در این خصوص موثر دانست و یادآور شد: تعداد پزشکان ایران طی سالهای پس از انقلاب، ۱۵ برابر شده و تعداد پزشکان متخصص از ۵۸۰۰ به ۳۶ هزار نفر افزایش یافته؛ همچنین با وجود آنکه اعضای هیات علمی علوم پزشکی تنها ۱۰ درصد کل اعضای هیات علمی دانشگاه ها هستند، ۳۰ درصد تولید علم  کشور به علوم پزشکی اختصاص دارد.

وی به اقدامات انجام شده در تقویت زیرساختهای تحقیقاتی کشور طی سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: انتشار ۴۱۲ مجله ، فعالیت ۸۰۰ مرکز تحقیقاتی ، وجود ۵۳ مرکز تحقیقاتی دارای ردیف بودجه مستقل و دسترسی محققان به  ۸۰ مجله علمی معتبر جهانی از جمله تلاشهای صورت گرفته برای تقویت زیرساختهای تحقیقاتی در علوم پزشکی بوده است.

ملک‌زاده همچنین بهبود شاخص‌ها از جمله افزایش امید به زندگی از ۵۷ سال به ۷۷ سال، قرار گرفتن ایران در بین پنج کشور برتر در حوزه سلول‌های بنیادی ، دارا بودن رتبه دوم جهانی در پیوند مغز استخوان و نیز قرارگیری در جایگاه نخست پیوند کبد منطقه  را از دیگر دستاوردهای این حوزه دانست و افزود: اکنون بیش از ۹۵ درصد نیاز دارویی کشور در داخل تامین می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این‌که ۱۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه پزشکی تشکیل شده و ۳۰۰ شرکت نیز در حال دانش‌بنیان شدن هستند، خاطر نشان کرد: ۳۴۰ محصول دارویی در مراکز رشد ساخته می‌شود.

وی از دیگر اقدامات موثر انجام شده در حوزه تحقیقات علوم پزشکی را اجرای برنامه ثبت بیماری‌ها، تکمیل ۱۰ اتاق تمیز در دانشگاه‌ها، ارتقای کیفی تولیدات علمی، حمایت از ۴۰۶ پروژه تحقیقاتی مهم ، حمایت از ۷۰ طرح ملی تحقیقاتی و اجرای طرح کلان کوهورت پرشین برشمرد و افزود: ۴۴ دانشمند کشورمان در حوزه علوم پزشکی جزو دانشمندان یک درصد برتر پراستنادها هستند.

ملک‌زاده در پایان رصد دائمی تخلفات پژوهشی را یکی از دستاوردهای سالهای اخیر در معاونت تحقیقات وزارت بهداشت دانست

.

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها