پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

چاپ مقاله فیزیکدان ایرانی در مقاله «ساینس»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42908
شنبه، ۲۲ دی، ۱۳۹۷ | 13:56

چاپ مقاله فیزیکدان ایرانی در مقاله «ساینس»

تیمی از محققان دانشگاه منچستر شامل دکتر علی اسفندیار، استادیار فیزیک دانشگاه صنعتی شریف نتایج آزمایشات جدید خود از ترابرد پروتونی و حذف کامل یون ها از درون تم لایه ای از آب را در قالب مقاله ای در مجله «ساینس» منتشر کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، در مقاله دکتر علی اسفندیار و همکارانش با عنوان Complete steric exclusion of ions and proton transport through confined monolayer water ساخت کانالی با ارتفاع ضخامت تک لایه کربنی (تقریبا ۴ آنگستروم) گزارش شده که در کنترل جریان یونی عبوری از کانال های نانومتری کاربرد دارد.

کنترل جریان یونی از کانال های نانومتری، امری چالش برانگیز در حوزه های انرژی، فیزیک زیستی، نمک زدایی و … است که علت آن اندازه اغلب یون هاست که با در نظر گرفتن حتی لایه آب پوشانی شده، کمتر از یک نانومتر است؛ بنابراین برای حذف کامل آنها نیاز به کاناهایی با ابعاد چند آنگستروم می باشد.

طرد کامل یون های کوچکی از قبیل سدیم، پتاسیم و کلر مشاهده جالبی بود که از ترابرد یونی از کانال های مذکور حاصل شد. تنها پروتون ها به صورت گزینش پذیر می توانند از این کانال ها عبور کنند.

این کانال های معرفی شده، کوچکترین کانال ساخته شده تا به امروز از مواد دوبعدی است و در طبیعت تنها پروتئین های غشایی آکواپورین قادر به چنین ترابرد گزینش پذیر می باشند.

این مشاهده زمینه را برای ساخت و شبیه سازی دقیق تر غشاهای آنگسترومی و سازوکار ترابردهای یونی فراهم می کند.

مجله ساینس با ضریب تاثیر ۳۷ از معتبرترین مجلات علمی دنیاست که تعداد مقالات چاپ شده در آن معیار مهمی در رتبه بندی دانشگاه های جهان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها