جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور: تبصره ۲۱ لایحه بودجه، نهایت بی تدبیری و زمینه ساز تسلیم در برابر تحریم هاست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42849
شنبه، ۱۵ دی، ۱۳۹۷ | 16:22

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور: تبصره ۲۱ لایحه بودجه، نهایت بی تدبیری و زمینه ساز تسلیم در برابر تحریم هاست

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با ابراز تاسف شدید از تبصره ۲۱ لایحه بودجه گفت: بی تدبیری بزرگی مثل تبصره ۲۱ که نتیجه ای جز تعطیلی موسسات تحقیقات بخش کشاورزی و وابستگی کشور به خارج ندارد، آرزوی بر باد رفته تحریم کنندگان ایران را بدون کمترین هزینه ای برای آنها محقق می کند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، دکتر جلیلی، رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور که در نشست روسا و نمایندگان انجمن های علمی و موسسات تحقیقاتی بخش خصوصی برای چاره جویی در برابر تبصره ضدپژوهش لایحه بودجه ۹۸ سخن می گفت با بیان این که چنین تصمیماتی از سوی سازمان برنامه و بودجه یک شبه گرفته نشده بلکه ماحصل فرایند فکری است که طی چند دهه اخیر در نظام برنامه ریزی و بودجه ای کشور حاکم بوده و نتایج نامطلوبی در بخش های مختلف اقتصادی در پی داشته اظهار داشت: ترامپ و همپیمانانش آرزو داشتند با تحمیل تحریم ها به جای بخش خودرو در بخش هایی مثل تامین گندم یا واکسن به مشکل بر می خوردیم تا در همان روز اول تحریم دچار بحران جدی شویم اما بخش کشاورزی و بخش تحقیقات ما که کمترین تاثیر را از تحریم ها گرفت، آرزوی آنها را به باد داد. در چنین شرایطی، بی تدبیری هایی مثل تبصره ۲۱ که نتیجه ای جز تعطیلی موسسات تحقیقات بخش کشاورزی مثل موسسه رازی و وابستگی کشور به خارج ندارد بدون هرگونه زحمتی، آرزوی دشمنان ما را محقق می کند.

وی با بیان این که تجربه نشان داده اراده ای برای توسعه تحقیق و پژوهش در کشور وجود ندارد و تحولات و پیشرفتهایی هم که در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور حاصل شده مرهون توانمندی این مراکز و ظرفیت زمانی برای همراهی با تحولات جهانی بوده است اظهار داشت: از آن جا که هیچ تفکر و برنامه ای در سازمان برنامه و بودجه برای جهتدهی به تحولات آموزش و پژوهش کشور و تبدیل آن به برنامه توسعه ای وجود ندارد، ایجاد و توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشور که دستاورد بسیار مهمی است در نبود موسسات پژوهشی و مراکز تحقیق و توسعه کافی در صنایع ما را به تربیت کننده متخصصان دکتری برای آمریکا و کانادا و اروپا تبدیل کرده است.

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در بیان ضرورت و اثربخشی بالای بخش پژوهش به موفقیت محققان موسسه در ارائه راهکار عملی برای مهار بحران ریزگردها اشاره کرد و گفت: وقتی ۲۵ بهمن ۹۵ مساله ریزگردها در خوزستان تبعات امنیتی پیدا کرد تمام مسوولان دست و پای خود را گم کرده بودند. در آن مقطع تنها در عرض ۲۴ ساعت ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت به سیستم انتقال نیرو وارد شد.

در پی بروز این مشکلات، موسسه، ۶۰ دانشمند خود را بسیج کرد که ثمره این مطالعات، کنترل این معضل طی دو سال بود. دولت برای رفع مشکل ریزگردها نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد در حالی که در شرایط عادی راضی نیستند ریالی به بدنه پژوهشی سازمان کمک کنند.

وی در پایان با تاکید بر این که مکلف کردن دولت به کاهش تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی از طریق واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال یا ادغام به یک واحد پژوهشی صرف نظر از نگرش بودجه ای آن به عنوان یک بی تدبیری بزرگ و تهدیدکننده منافع ملی قابل ارزیابی است تصریح کرد: این تبصره نه فقط باید حذف شود که می باید از بدنه پژوهشی کشور هم بابت آن عذرخواهی کرد.

به گزارش دیده بان علم، بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ که دولت را مکلف کرده مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی را به یک واحد پژوهشی کاهش دهد، نگرانی و انتقاد گسترده جامعه علمی و تحقیقاتی کشور را در پی داشته که معتقدند این تصمیم غیرکارشناسی می تواند موسسات پژوهشی و زیرساخت های تحقیقاتی کشور را که ثمره ده ها سال تلاش و برنامه ریزی چند نسل از محققان و دلسوزان کشور است به نحو جبران ناپذیری تخریب کند.

در بند ج تبصره ۲۱ لایحه بودجه ۹۸ آمده است: «به منظور افزایش اثر بخشی اعتبارات پژوهشی و کارایی واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی و همچنین صرفه جویی در هزینه های عمومی(بند (۱۶) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی) دولت مکلف است به گونه ای برنامه ریزی نماید که تعداد مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی (اصلی و وابسته) در سال ۱۳۹۸ به شکل واگذاری آنها به بخش غیر دولتی، انحلال و یا ادغام به یک واحد پژوهشی و تحقیقاتی تقلیل یابند.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوآوری محققان دانشگاه تهران در تولید ترکیبات مغذی گیاه از پسماند معادن و ضایعات آلی

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

جایزه «صنعت هوشمند» آکادمی سلطنتی مهندسی سوئد به دانشجوی ایرانی رسید

مقاله محققان ایرانی در فهرست مقالات برتر اکولوژی جهان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها