- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد راه اندازی شد

مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد در دانشگاه ملایر راه‌اندازی شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محمود مرادی، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ملایر و مسوول راه اندازی مرکز در افتتاحیه این مرکز اظهار کرد: این مرکز به صورت منحصر به فرد در ایران راه اندازی شده و قابلیت انجام اکثر فرآیندهای صنعتی با لیزر را فرآهم آورده است.

وی افزود: مرکز تحقیقات فرآوری لیزری مواد دانشگاه ملایر دارای یک دستگاه لیزر فیبری یک کیلو وات است که سیستم حرکتی آن یک میز سه محور CNC است که با سرعت کنترل شده در سه راستای x و y و z می‌تواند حرکت در مسیرهای منحنی را نیز داشته باشد. همچنین سه هد لیزر جوشکاری، برشکاری و پودرپاش هم محور به همراه یک منبع تغدیه پودر دو قلو قابلیت‌های مختلف از جمله جوشکاری لیزری، برشکاری و سوراخ کاری لیزری و فرم دهی لیزری را محقق ساخته است.

مرادی انجام شبیه‌سازی فرآیندهای مذکور را از دیگر توانمندی های این مرکز عنوان کرد و گفت: علاوه بر انعقاد چند تفاهم نامه صنعتی در داخل کشور، به منظور ارتباط‌های علمی و پژوهشی تاکنون تفاهم نامه‌های پژوهشی با دانشگاه‌های فرتونگن آلمان و پلی تکنیک دی باری ایتالیا منعقد شده و با دانشگاه‌های داخل کشور از جمله دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی خواجه نصیر، بیرجند و تبریز نیز در قالب پروژه‌های تخصصی دکتری و کارشناسی ارشد همکاری‌های گسترده‌ای آغاز شده است.

انتهای پیام