جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ساختمان جدید گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران افتتاح شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42708
شنبه، ۱ دی، ۱۳۹۷ | 12:57

ساختمان جدید گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران افتتاح شد

ساختمان جدید گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در ضلع شرقی دانشگاه تهران (خیابان قدس) به بهره برداری رسید.

دکتر کاوه کاووسی، مدیر گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید گروه که با حضور معاونان‌ طرح و برنامه و دانشجویی دانشگاه تهران و رییس و معاونان مرکز برگزار شد به خبرنگار دیده بان علم ایران گفت: ساختمان جدید گروه که با مساعدت مالی بنیاد فرهنگی دکتر مصلی نژاد و حمایت بنیاد حامیان دانشگاه تهران و پردیس البرز دانشگاه به بهره برداری رسیده شامل نزدیک به ۳۴۰ متر مربع فضای آزمایشگاهی و آموزشی است.

وی خاطرنشان کرد:گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک در سال ۱۳۸۴ همزمان با بسیاری از دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی معتبر دنیا در این مرکز راه اندازی شده و از بدو تاسیس برای نخستین بار در کشور و منطقه به تربیت دانشجویان دکتری تخصصی بیوانفورماتیک اقدام کرده است.
در حال حاضر اعضای هیات علمی و دانشجویان این گروه فعالیت ها و همکاری های تحقیقاتی ملی و بین المللی گسترده ای با سایر محققان و موسسات معتبر داخلی و خارجی دارند.

کاووسی از جمله زمینه های تحقیقاتی این گروه را سیستم بیولوژی محاسباتی، مدل سازی و تحلیل شبکه های زیستی، تحلیل داده های حاصل از آزمایش های نسل جدید توالی یابی، مدلسازی فرایندهای زیستی و بیماری های پیچیده، بیوانفورماتیک ساختاری، طراحی دارو و کموانفورماتیک و نیز مدلسازی درشت مولکول های زیستی و برهمکنش آنها عنوان کرد.

رییس گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک با بیان این که این گروه تنها مرکز علمی در کشور است که طی سالهای فعالیت خود به طور مستمر دانشجوی دکتری بیوانفورماتیک پذیرش کرده است، اظهار داشت: دانشجویان این حوزه میان رشته ای از بین دانش آموختگان برتر علوم مهندسی، علوم پایه، علوم زیستی و رشته های وابسته برگزیده می شوند. از ۴۳ دانش آموخته این گروه تعداد زیادی به عضویت هیات علمی دانشگاه های ‌تهران، علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، تربیت مدرس، شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، انستیتو پاستور، و بسیاری دانشگاه های دیگر درآمده اند و یا موقعیت های علمی و شغلی خوبی در دانشگاه ها، موسسات علمی -پژوهشی، و شرکت ها در سطح ملی و بین المللی دارند.

کاووسی تصریح کرد: گروه بیوانفورماتیک شامل پنج آزمایشگاه بیوانفورماتیک و سیستم بیولوژی ، مدل سازی بیوملکول ها، طراحی دارو، سیستم های پیچیده زیستی و بیوانفورماتیک و زیست شناسی محاسباتی و آمار زیستی است که انتظار می رود در آینده نزدیک این تعداد افزایش یابد. ضمنا دبیرخانه انجمن بیوانفورماتیک ایران نیز در ساختمان جدید گروه بیوانفورماتیک قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیوانفورماتیک دانشی بین رشته ای است که در آن از روش های محاسباتی، آمار، هوش مصنوعی، ریاضیات و … برای مدل سازی پدیده های زیستی و حل مسائل این حوزه استفاده می شود. استخراج و پردازش داده های حجیم از پدیده های زیستی در طراحی داروهای جدید، مدل سازی بیماری های پیچیده و پیشنهاد روش های درمانی با بالاترین اثربخشی و کمترین عوارض، تشخیص زودرس بیماری ها، پزشکی شخصی و در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در توسعه کیفی محصولات کشاورزی، تولید گیاهان‌مقاوم به آفت، شناسایی زیست ملکولهای فعال با ارزش اقتصادی بالا و … کاربرد دارد.

رییس گروه بیوانفورماتیک مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک دانشگاه تهران در پاسخ به این سوال که تا چه حد امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز برای تحقیقات بیوانفورماتیک در مرکز وجود دارد گفت: با این‌ که امکانات لازم تا حد زیادی فراهم است ولی به هیچ وجه کافی نیست. مثلا وجود یک زیرساخت قوی محاسباتی (سیستم محاسبات فوق سریع) از الزامات گروه بیوانفورماتیک است که در حال حاضر وجود ندارد ولی به هر حال کارهای محاسباتی را با همکاری دانشکده ‌علوم ریاضی دانشگاه و سایر موسسات همکار در سطح ملی و بین المللی پیش می بریم.

کاووسی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا زمینه کاری دانش آموختگان بیوانفورماتیک صرفا به تحقیقات محدود است یا امکان فعالیت مستقیم در مراکز پزشکی تشخیصی و درمانی را نیز دارند گفت: مطمئنا در آینده بسیار نزدیک، مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته علمی، پژوهشگران بیوانفورماتیک نقش بسیار مهمی در مراکز تشخیص پزشکی مولکولی و حوزه طراحی دارو ایفا خواهند کرد و زمینه اشتغال وسیعی برای دانش آموختگان بیوانفورماتیک در این بخش ایجاد خواهد شد. ولی در حال حاضر متخصصان این علم در کشور عمدتا در حوزه آموزش و تحقیقات فعالیت دارند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راهکار نوین پژوهشگران ایرانی برای تأمین پایدار آب آشامیدنی در مناطق دوردست

«نشان عالی دانش» بر سینه ۱۲ چهره برجسته علمی کشور نشست

جلد دوم فلور مصور پارک ملی گلستان منتشر شد

محققان دانشگاه تهران نشان دادند: سرنوشت قطره‌های استنشاقی در مجاری تنفسی انسان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها