سه شنبه، ۲۹ اسفند، ۱۴۰۲ | Tuesday, 19 March , 2024

ریسک زمین لرزه در کدام نواحی منطقه ۲۲ تهران بیشتر است؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:42684
دوشنبه، ۲۹ بهمن، ۱۳۹۷ | 12:34

ریسک زمین لرزه در کدام نواحی منطقه ۲۲ تهران بیشتر است؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد بيشترين آسيب پذيري و ريسك مخاطرات زمين لرزه در منطقه ۲۲ در شرق و شمال شرقي اين منطقه است كه از لحاظ قدمت قديمي تر از ديگر نواحی است و در حريم گسلش قرار گرفته اند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، براساس یافته های این تحقیق که در شماره اخیر فصلنامه «دانش پيشگيري و مديريت بحران» منتشر شده بعد از این نواحی، قسمت هايي از شمال و شهرك هاي موجود در غرب و جنوب منطقه پرخطرترين ناحیه هستند.

هديه سلطانپور، دكتر مهدي زارع، دكتر ابراهيم مقيمي و دكتر منصور جعفربيگلو در این تحقیق با مطالعه موردي منطقه ۲۲ با استفاده از روش تحليل سلسله مراتبي AHP  به ارزیابی ريسك زمينلرزه در شمالغرب تهران پرداخته اند.

منطقه ۲۲ واقع در شمال غرب تهران با داشتن جمعيت بيش از ۱۲۸ هزار نفر و عبور گسل شمال تهران از شمال اين منطقه همچنين با توجه به توسعه ساخت وسازهاي اخير كه بيشتر به صورت برج خود را نمايان مي كنند، همواره در معرض ريسك زلزله قرار دارد.

هدف از اين پژوهش با توجه به فرمول جهاني «ارزيابي ريسك = خطر × آسيب پذيري × جمعيت» (يو ان اس دي ار [۱] ،۲۰۰۹) ابتدا ارزيابي آسيب پذيري فيزيكي با توجه به ۹ معيار اصلي همراه با زير معيارهاي آن در منطقه و سپس برآورد جمعيت منطقه و در نهايت تحليل خطر موجود در منطقه بوده است.

به منظور تهيه نقشه ريسك زمين لرزه از مدل سلسله مراتبي AHP و تهيه پرسشنامه براي استفاده از نظر كارشناسان عمران و سازه و مهندسان زلزله شناسي و همچنين به منظور تعيين وزن هاي نهايي معيارها و زير معيارها از نرم افزار Expert choice استفاده شده است. سپس با استفاده از نقشه تحليل خطر احتمالي زلزله (PGA) موجود از پيش تهيه شده (توسط دكتر مهدي زارع) و تهيه نقشه تراكم جمعيت محدوده مورد مطالعه و ضرب آن ها در نقشه آسيب پذيري فيزيكي در نرم افزار GIS، به ارزيابي ريسك زلزله در شمال غرب تهران با نگاهي ويژه به منطقه ۲۲ (به خصوص در توسعه هاي اخير صورت گرفته) پرداخته شده است.

محققان نتیجه گرفته اند با توجه به آسيب پذيري و خطر و جمعيت در منطقه، ريسك زلزله منطبق با نقاط جمعيتي در منطقه است و هرچه از پهنه هاي با جمعيت بالا دور مي شويم ريسك كمتر مي شود؛ بنابراين كنترل جمعيت پذيري و ساختمان سازي در منطقه از اعتبار بالايي در كاهش ريسك برخوردار است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

دکتر زارع: رخداد دو زلزله بزرگ به فاصله تنها ۹ ساعت کم سابقه بود/تحریک دومینووار قطعات گسلی به زلزله های بزرگ پیاپی منجر شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها